söndag 23 september 2012

Bly! Använder du rätt typ av bly i ditt fiske?

Jag ser ofta att man använder fel typ av bly i sitt fiske och jag ser ännu oftare, att man använder fel storlek på sina bly i förhållande till krokstorleken och båda dessa felaktigheter, kostar en och annan fisk under årets gång.

Kanske just den fisk, som du länge har varit ute efter, så jag tänkte gå genom lite av de olika typer av bly, vi använder mest i vårt karpfiske och på slutet lite om, Ounce vs hooksize, så vi får lite rättsida på detta.
Jag är hemma med en sjukskrivning och igår gick jag genom alla mina gömmor och rotade fram hela 1066 stycken blysänken och bara det visar vilken galning man är.

Men man köper på sig lite här och där, sen kommer det erbjudanden med billiga bly o s v och nu står man där med blysänken, som långt ut över min karriär och lite till.
Distance - leads. Dessa bly ska du använda endast för att kasta långt, utformningen är gjord för att träffa horisonten, inget annat!
Flat Pear Leads. Good Hookers, bra för att ligga still vid fiske med glidande riggar och för fiske på brantar och framför allt, för er som ror ut era beten, i dem största storlekarna.

Även bra för fiske i strömmande vatten. Kastar inte så värst bra och har en liten förmåga att trassla en braided rigg under kastet. Mitt val för Gräskarp!
Grippa - leads. Lite av samma funktion som Flat - Pear Leads, men du kan knåda en styvare Methodmix runt dem eller limma fast en bit liggunderlag, som på blyet längst till höger och injeksera en doft.
Här lite In - Line Leads av olika formar och fabrikat från Korda, Fox, Nash och Prologic. Bra Hookers, då tyngdpunkten ligger i nospartiet av dessa bly.

Dem som är platta kastar sämre än de mer framtunga av dessa bly, för hårda bottnar, ska du använda den typen som är platt eller har kantade sidor, de rullar inte.
Square, Ball och Äggformade bly, är bra på mjuka bottna med dy, dessa sänken sjunker ner en bit och ger väldig bra bolteffekt.

Square Pear, som är längst till vänster är bra för både mjuka och hårda bottnar med sina 4 sidor och dessa rullar inte på bottnen.

Ball - leads, som du ser i mitten på bilden, är mina klara favoriter för featurefinding, då dessa bly har en stor anläggningsyta mot bottnen.
Swivel - leads kommer i en massa formar, som du ser här och du kan själv ge dem en coating och de är enkla att tillverka med en gjutform av silicon.

De kastar bra, sjunker inte ner så värst långt i bottnen och får nog betraktas som en Allrounder i vårt fiske.

Längst till höger ser du ett eget tillverkat Korda Distance och originalet bredvid, det är inga större skillnader, än priset på dem.
Här är det från vänster ett Fluted - lead eller Risers, som de också kallas, dessa bly går upp mot ytan direkt du börjar veva in och är alltså en fördel, om du fiskar över ett hinder.

De färgade blyna är vad jag använder med single baits året om, färgen lockar karpen och betet bredvid i samma färg, är det ända som doftar förföriskt och vi är nere på 50/50 om du ska få ett run eller inte.

Feeder - leads, en konstig form var du kan knåda fast Methodmix och denna sitter bra, samtidigt har detta blyet en bra form, krokar bra, kastar bra och det ligger still.

Sist ut, är det Attractor - leads, som jag använder under den kalla årstiden och här montera man små Gelantinkapsylar med en 50/50 blandning av vatten och flavour/dipp.

Man montera kapsylerna först via gummibandet och sedan injeksera man sin doft i kapsylerna, kastar ut och kapsylerna löser sig sakta upp och doften sprider sig runt ditt krokbete.

Ounce vs hooksize.

Jag ser att man har ibland 4:ans krok och 70 gram bly, kroken är med största garanti tagen rakt ur paketet och med 70 gram bly, blir det inte den bästa Hoooker.

Jag vet att det i detta landet finns en rädsla för att använda mindre krokar och det är lite fel tyvärr, men det är inget jag kan ändra på, men jag kan ge er en liten tabell över blystorlek och krokstorlek, som passar varann och som verkligen krokar karpen.

2 oz = 8, 10 och 12:ans krok.
3 oz = 8, 6 och kanske en 4:a  OM denna är supervass!?
4 oz = 6 och storlek 4.
5 oz = 4 och kanske en 2:a  OM denna är supervass!?

Jag personligen använder bara storlek 4 vid stalkingfiske (Ytfiske) i absolut värsta tänkbara snaggs, annars inte. Krokstorlekar i 10 - 6 är mina val och jag fiskar oftast med 3 ½ - 5 oz bly vid boltfiske.

Sen finns det alltid möjligheter som exempelvis, att använda ett mindre bly på en väldig mjuk botten typ 2 oz, som suger sig fast och då kan man använda en krok i size 6.

 Åt andra sidan kan man använda en 8:ans krok med ett 5 oz Flat Pear lead för rejäl bolteffekt för en skygg fisk, men se till att blyet ramlar av efter att fisken har boltat sig.

1 oz = 28,3 gram, 2 oz = 56,3 gram, 3 oz = 84,9 gram, 4 oz = 113,2 gram och 5 oz = 141,5 gram. Det var några som ställde denna fråga kring vikterna och då svarar jag på det.

Andra saker som spelar in i krokningseffektiviteten hos dina bly är utformningen, hur blyet ligger i förhållande till fisken när den tar betet och fiskens sätt att äta, lite av en djungel. 

Men nu vet du lite mer om dina bly och du kanske redan nu vet att du fiskar lite fel? Rätta till det och ha en bra höst och vinter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.