lördag 22 september 2012

Carpcare.

Att vårda det vi fångar är A och O i vårt fiske och det gäller hela året, under den kalla årstiden kommer det till lite fler aspekter, som man måste ha med i sina beräkningar. 

Vinden och kylan kan väldigt snabbt skada en fisk och det ska vi förhindrar och vara förberedda på innan vi börjar vårt fiske. Klarar du inte det, så stanna hemma, vi får aldrig utsätta fisk för onödiga skadar!
Minusgrader, snö, vinden, allt detta sänker snabbt temperaturen hos en karp, som hamnar på din matta. Snöfall är väl inte det värsta, vinden kylar mycket, de vet vi från oss själva och minusgraderna, ibland många, är den värsta boven i detta drama.
En bild säger mer än tusen ord! Det är lite kul att fiska under dessa förhållanden, var tanken om en karp på mattan, kanske är långt borta, man kan skriva i frosten på sitt shelter eller bivvy. Men karpen äter och så länge du har ett bete i vattnet, så finns det en chans, glöm aldrig det!

Men det gäller att ha allt klart för landning, innan du börjar fiska och inte behöva leta efter grejer mitt i natten, de ska vara framme och det ska vara klart för att ta emot fisken på bästa sätt och det tittar vi på i detta inlägg, som blir mitt sista i denna serie.
En vacker solig morgonen, under natten kröp tempen ner till minus 8 och jag sov gott utan ett bleep och det är jag egentligen mycket tacksam för.

Jag kunde likaväl ha fått en fisk klockan fyra på morgonen, vilket har hänt förut och man vaknar urvaken, ska drilla och sen ta hand om en levande varelse i dessa temperaturer.

Karpen, som jag fick under denna sittning, var så snäll att den väntade till 10 - tiden med att äta och då var det betydligt lättare att ta hand om den, under solens minimala värme.
Ha allt klart innan du lägger ut dina spö, detta är viktigt! Du vet aldrig när en karp tar ditt bete och du ska vara förberedd med följande: Matta, weigh sling, säck, vatten och din anordning för vägning av fisken ska stå klar och helst även fotostativet.

Jag har på senare tid även en hink med vatten, var jag blötlägger en stor säck, som jag snabbt kan täcka hela fisken med, om det är frost i luften.

Jag bär min karp till mattan och ser direkt om det är frost på mattan innan jag lägger ner karpen, är det frost på mattan, sparkar jag till vattnet, som blöter ner allt som ska i beröring med karpen och därefter lägger jag ner karpen.

Är det minusgrader, så tar jag säcken från hinken och täcker hela fisken och sen tar jag ut kroken. Är mattan torr, men fri från frost, så räcker det oftast med vattnet, som kommer från håven för att karpen ska vara blöt, men jag kan välja.
Åk aldrig på något karpfiske utan dessa medel och en bra Peang, som har ett bra nyp. I ena karpen sitter kroken, så att du kan ta ut den med fingrarna och på nästa karp, sitter kroken kanske långt in i munnen.

Behandla alltid din karp med antiseptiska medel, även om det så bara är ingångshålet från kroken och du minskar risken för svamp eller bakterieangrepp.

Kordas Carp Care Kit innehåller antiseptiska medel för kroppen (Body, gul färg) och för munnen (Mouth, blå färg) och du ska använda dessa medel på rätt ställe.

I paketet finns även lite örontops, som du ska använda på trånga ställen på fisken, allt detta kommer i en liten smidig bag och kostar runt 300 kronor och det kan kännas dyrt, men räddar du en karp eller två, så har det betalat sig flera gånger om.

För skador på kroppen, ska du försiktigt torka rent skadan med en torr och ren duk och sedan applicera den gula vätskan över hela skadan och lite utanför.

Det blå medlet ska du endast använda i karpens mun och här kommer tofsarna till stor nytta, det kan vara ett större eller djupt sår, som måste behandlas och du rengör och applicera det blå medel med tofsarna.

Håll fisken i 20 - 30 sekunder innan du sätter tillbaka den, då hinner medlet att tränga in och kan påbörja sin verkan.
Om det skulle uppstå något problem vid din landningsbana, så håll karpen kvar i håven och lös problemet snabbt, den mår bättre av detta, än att ligga exponerad mot kyla och vind.

Om du måste säcka en karp i väntan på fotohjälp eller om du måste fixa till fotoutrustningen, så använder du säcken, som du blötte ner och du ska sen säcka karpen på ett djupt ställe, var det inte är mjuk dybotten.

Säcka inte en karp för länge, bedöm om du verkligen måste säcka den och om, så håll koll på säcken hela tiden, titta till fisken och se framför allt till att din säck är ordentligt fastknyten.

Minimera tiden var fisken är säckad och använd gärna ett par frigolitkulor i 70 - 80 mm storlek i varje ände av din säck, dessa håller säcken upp från bottnen och skulle säcken lossna, så flyter den och karpen och du kan hitta säcken igen.

Se även till att din säck har så kallade safety clips på dragkedjan, så du kan låsa fast dragkedjan, annars kan dragkedjan glida upp och ditt fina pris är borta, när polaren kommer för att ta foto.
Vid återutsättningen av karpen, ska du bära den i mattan eller weighslingen tillbaka till vattenkanten, håll den blöt och låt karpen simma iväg för egen maskin.

Det är så vacker att se en vinterfisk simma tillbaka igen bland den tunna isskorpan, som bildades under natten och dem tidiga morgontimmarna, lite som en isbrytare.
Njut av ditt fiske och gör det bekvämt för dig i din bivvy, tänk på att vi bara är här på lånat tid. Den tid vi har för kallvattensfiske i Sverige, är väldigt kort och du ska göra det bästa av situationen, när du fiskar.

Här drar molnen bort och jag visste redan sedan eftermiddagen, att det skulle bli en lång, lite seg natt med flera minusgrader.

Det gäller att härda ut med varm mat, varm dryck, radion och lite god litteratur, sen somnar man eller går ut och sätter sig och lyssnar efter karp i rörelse, vilket faktisk ofta sker under natten.
Jag hörde och såg inget och lade mig framåt 23 - tiden och somnade gott efter en burk  med varm soppa och några stela ostmackor.

03.20 väcktes jag av några bleeps på mitt högre spö, som fiskade på djupaste stället i gölen, sen var det tyst i kanske en minut, men sen gick min Bug ner 10 cm och innan jag hann fram till spöet, så gick spolen sakta runt, man hade gjord det igen!

Det var denna spegel som gjorde mig ett besök, kanske var den sugen på soppa, den också? Fighten var ungefär som att rasta Gonzo, men den fick ge sig och min session var räddat.
Som sagt tiden för kallvattensfiske i vårt avlånga land är kort, väldig kort och det kommer en dag, var vi tyvärr med bistra ögon, måste inse att nu går det inte längre.

Kung Bore har bestämt sig för att nu lägger vi locket på och vi kan inget göra, annat än att invänta den kommande islossningen och då fortsätter vi på exakt samma sätt.

Ända skillnaden är att under hösten, så vet vi att det kommer att bli ett abrupt slut på det roliga, men under fiske direkt efter islossningen, har man lite mer ro i kroppen - det kommer en vår - det kommer att bli bättre och bättre, allt eftersom tiden fortskrider.
Det var allt jag hade att säga om dina förberedelser inför höst - och vinterfisket, som jag sa i början, så bestämmer du själv, hur långt du vill driva detta.

Ta dessa tips och beskrivna saker som riktlinjer, bestäm dig om du ska ge dig ut på detta spännande, kalla och roliga fiske. Planera allt in i minsta detalj och var envis!

Karparna står inte i kö efter att hamna på din matta, men med mina tips och råd, så kommer du att lyckas i höst - och så långt Kung Bore, har bestämt att locket ska vara öppet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.