tisdag 25 september 2012

Det blir vit i vinter eller?

Att inleda min höst - och vinterkampanj den 1 oktober känns bra, jag kan fiska med 4 spö och det ger mig lite extra, när det gäller att testa nya beten och även kanske fiska på nya områden, om jag hittar fisk.

Så med denna tunga börda hängande över mina axlar, så har det planerats en hel del och planerna är lagda och igår började jag preparera dem beten, som jag tänker använda. 

White Chocolate är inget nytt för mig, jag hade bra fiske med denna doft redan 95 - 96 och det gav då en del karp under svåra förhållanden i Linnéasjön.

Decemberkarp. En liten story från Skuggor i skymningen, mitt manus, som aldrig gavs ut.


Platsen ligger i sjöns norra del och är för det mesta vindskyddad under vintern. Vi är i mitten av December - 96, när detta utspelar sig och under November låg det is på sjön som verkan höll eller brast. Senaste veckans regn och hårda vindar, har dock öppnad vattenytan igen och gjorde det möjligt att fiska efter köldstela karpar.

På fredagskvällen tar jag vattentemperaturen, den är bara 3,2 grader på denna platsen var jag tänker fiska.
Jag lägger ut lite Hampa, som har fått ligga i lite av Krystons Ambio Feeding Trigger. Platsen jag har valt ligger inne i en gammal inloppsvik, var jag tänker fiska längs en vasskant och djupet är ungefär 1,5 meter. Det togs senast en karp på platsen 10 oktober. Sen dess har ingen fiskat där, men i morgon är det dags. Hemma i värmen ordnas prylarna och nästa morgon bar det iväg.

Lördagsmorgonen är kall, men ingen frost och ostanvinden vinar i träden bakom mig. jag får snabbt upp parasollet  för att få lite lä under tiden, jag tacklar upp resten av prylarna.
Jag har även monterad mina boilies hemma i värmen och mina stringers ligger klara i en zipplockpåse, allt för att inte stå och dalta med det i kylan. 

Mina boilies är 10-12 mm i storlek och flavouren är White Chocolate Ethyl Alcohol.  Mixen är min egen vintermix baserad på mjölkprotein och birdfood, färgen är vit. Vit för att fisken lättare ska upptäcka dem. Mina stringers är gjorda med små bitar boilies, som är uppträda på en tunn flertrådig PVA - tråd från Gardner Tackle.

Så efter bara 10 minuter är allt klart för att kastas ut, det läggs perfekt, exakt var jag vill ha det. Vänstra och högre spö har balanserade beten, som sakta sjunker till botten och på spöt i mitten sitter två miniboilies som pop-ups och inväntar karpen. 

Mina tackel är glidande och består av: Fox krok serie 2 i storlek 8 med en 15 cm Kryston Merlin tafs med 8 lbs brottstyrka, denna tafs är knyten till kroken via en ”knotless knot” var jag har sparat 3,5 cm till hair och gjord en Line Aligner vid kroköglan med hjälp av lite shrink tube.

För att det inte ska trassla har jag träd en 2 cm lång styv tube över halva lekandet och bakom denna tube, på huvudlinan har jag två 6 mm gummipärlor och sedan ett 60 gram sänke. Jag fiskar med två 10 mm boilies på varje spö kombinerad med ”bits and pieces” stringers. Mina indikatorer är swingers för längre avstånd och hangers på korta avstånd. Denna dagen använder jag swingers på grund av den lite byiga vinden som virvlar runt i den lilla viken.

När jag sitter och fikar får jag plötsligt ett oväntad besök, det är en stor Bisamråtta, som har känt doften av mina mackor eller är det mina boilies den är ute efter?  Jag funderar en stund om inte denna art går i dvala under vintern, samtidigt som jag testar mina beten på den. De fungerar! Den äter allt jag ger den och den blir väldigt tjock i skallen på grund av den sparar till sitt vinterföråd.

Efter ett 30 - tal White Chocos sticker den från platsen och jag är ensam i kylan igen. Enstaka regndroppar kommer, blir till snöflingor och passerar revy. Vattentemperaturen gör mig lite osäker, ska det gå att ta fisk i den låga temperatur eller sitter jag här och spiller min tid?  Det kvittar! resonerar jag, hade jag varit hemma så hade jag väl åkt på något otroligt tråkigt straffarbete som exempelvis tvätta golv eller fönsterputsning, hård kvinna ibland, min lilla Karin.
Timmarna går och vid middagstid byter jag beten och gör nya stringers, någon Hampa blir det inte, då det räcker som finns på platsen.

Klockan 13.45 får jag ett pip som utvecklar sig till att swingern på mittenspöet kryper mot spöklingan, Twin Power spöt viker sig lite oroväckande i krokningen och jag är säker på att det är karp. Tre snabba vevtag på Shimanorullen och full press på fisken får den att stanna innan vassen. Karpen pressas längs vasskanten, men den börjar ta lina ifrån rullen och försöker att komma in bland stråna. Mera press och den går ut på öppet vatten, var jag kan ta det lite lugnare.
Det uppstår dock ett litet problem, fisken har gått under linan på vänstra spö och det blir lite trixande innan jag får spöet med fisken ner mellan spöna på rodpoden och under vänstra spöets lina.

Allt går väl, fisken är kvar och efter en stund ser jag den under ytan. Det är en fjällkarp, som senare visar sig väga 7,4 kilo. En väldigt fin vinterfisk att minnas under de grymma månader som komma skall. Jag fiskar en stund till i hopp att det ska bli mera karp, jag är dock mera än nöjd med mitt resultat.

Innan jag åker hem tittar jag på en annan plats och ser en Karp böka runt i en gammal död kolvass. Fisken visar hela stjärtfenan i ytan under sitt sökande efter föda. Snabbt lägger jag lite Hampa och 10 hackade boilies över fisken. - Den tar jag i morgon tänker jag och åker hem.

Jag sitter hela dagen och fiskar efter denna karp, två napp som ger Braxen är allt som händer och lagom slö i ansiktet ger jag mig vid 17- tiden. 10 timmar i snöblandad regn fick räcka. Jag såg inte fisken på hela dagen, den kanske inte ens fanns på platsen eller var den mätt?  Något som jag aldrig får veta.

Fisket är betydligt svårare under den kalla årstiden och jag gillar denna utmaning. Värma kläder, varmt kaffe, lite återblickar på året och nya planer smidas under tiden jag fiskar. Tyvärr är vi inte så många som vinterfiskar efter Karp i Sverige. Det skulle bli lättare, om vi var flera som fiskade och mäskade, då hade Karpen ett skäl att leta över större områden efter föda. 

Regelbunden mäskning med lite beten och på ett bestämt tidpunkt varje dag ökar dina chanser betydligt under vintern. Lär du Karpen att det finns lättillgänglig föda på en plats, så kommer den. Och vi vet ju alla att rörelse kräver energi, alltså måste fisken äta en viss mängd föda för att fylla på sina energireserver. Förhoppningsvis dina beten!

Fjällkarpen blev tyvärr min sista karp under 1996, den kommande veckan fick vi fyra nätter med temperaturer mellan -10 till -12 grader och isen blev 7 cm tjock. Det blev 43 landade karpar för min del i Linneasjön detta året och jag är lite stolt över resultatet. Frågan är om jag någonsin kommer upp i dessa siffror igen, det är inte troligt med tanke på att fisken blir allt svårare med tiden.

 
Jag har även pop -ups och Wharfters till mina White Chocolate och det ska bli spännande och se om de fungerar sämre eller bättre än...
... Vanilla Spice, som har en otrolig fin doft, jag tror hårt på denna och jag tror nog att White Chocolate får steppa lite åt sidan, men jag kan ha fel i detta. Only time will tell!
Jag har boostat en del boilies för krokbeten redan och de kommer att sticka ut lite extra bland andra beten och de kommer att dra till sig karparna lite mer, dels på grund av extra doft, men även av nyfikenhet.
Torka dina boilies i rumstemperatur under en veckas tid, så de är torra och sen ger du dem lite dipp och skaka om dem, så allt är täckta med dipp.

Nu ställer du dessa beten på ett varmt element och skakar om dem 3 - 4 gånger per dag. Så snart dippen har torkat in i dina beten, är de klara för fiske eller ska du inte ge dem en dipp extra?
Jag har ca 10 kilo av dessa miniboilies och de är perfekta för att hålla karparna på plats, under tiden man inte kan fiska. Karpen letar länge och förbränner energi i sök efter dessa små beten, som måste betraktas som partikelbeten.
Spice, Strawberry, Tutti - frutti, Pineappel, det mesta finns i dessa mäskboilies och det fungerar bra för att hålla fisken i området och de fungerar bra som en PVA - partner under tröga dagar...
... 15 - 20 små boilies kramas hårt i en bag, så den exploderar ut dessa beten och jag fiskar med dessa små synliga boilies över och det fungerar bra.

Mistrals blandade burk med pop -ups i 6 mm och Bag éms små 6 mm bottenboilies är super för en trögt karp, prova dem!
Utöver små mäskboilies, så blir det en del hampa också, ganska mycket under tiden, jag inte kan fiska, men bara lite sprids över området när jag fiskar, risken för att karparna präglas på dessa små guldkorn är stor!

Jag har några påsar av Mistrals Hampa kvar, den är kokt med anisfrön och dofter enormt bra, så det ska ut direkt jag börjar min mäskkampajn.

Jag skriver börjar, jag ska nämligen fixa till platsen för mitt fiske, det finns lite att rätta till och sen börjar jag att mäska och köra hårt tills isen stoppar mig för gott.
Hampa med Anis i all ära, men min egen Hampa med chili verken kan eller vill jag vara utan och framåt kvällen ska det fixas till en ordentlig batch, som sedan ska frysa ner i mjölkpaket för kommande fiske.
Det blir vit i vinter, men man måste ha lite i reserv i fall karparna vill något annat, så med det i tankarna och att jag har möjligheten för att använda ett extra spö.

Så har jag även boostad lite Strawberryboilies, som har en fin synlig färg och med lite extra doft, blir de perfekta för extraspöet.
Jag har även rullat lite mörkare 12 mm boilies med Cranberry och N-Butyric Acid, samt lite Black Peppar Essential Oil och jag tror inte att någon karp, missar denna doft.

Frågan om de tar dessa, kanske är jag lite mera tveksam, men för singlebaits med en liten vit pop - up, så ska det nog gå vägen. Dessa boilies rullades för hand med små bitar av äggskal, som ger lite chrunchy effekt, det gillar de!
Sist och inte minst lite standard Tutti - frutti, runda och barrelshapes, orange färg, extra boostade, med andra ord ganska så standard.

Formerna variera mycket, doften är dubbelt upp mot normala boilies, just för att öka attraktionen hos betet och med en liten fluorocarbon rigg, 8.ans Korda Wide Gape X, så kanske dessa kan vara räddningen, den dagen, var de ratar mina vita beten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.