torsdag 4 oktober 2012

Byteshandel och lite av varje.

Det blir lite av en salig blandning, kan man väl säga om detta inlägg. Men samtidigt blir det även lite tips på vägen, som ni kan ta hand om.
Jag börjar med en, för mig ny pannlampa från Petzl, den heter Petzl Tikka Plus 2 och har en bränntid på hela 185 timmar,om man ska tro på tillverkaren.

Lyset är det definitivt inget fel på, skarpaste läget ger ett sken, längre än de 40 meter, som det står på paketet och du har flera valmöjligheten för ljusstyrkan.
Stark lyse, normalt lyse, blinkande lyse och det finns även ett läge med rött lyse och det använder jag ofta vid landning av fisk, eller om jag ska trixa med något mitt i natten.

Min gamla Petzl Zippka har en tunn lina, som man inte känner av när man sover, Tikka Plus 2 har en rem och den är också bra, när man sover och lampan sitter kvar på svålen, även om du sover oroligt.
En stor fördel med Tikka Plus 2, är att den är ställbar och man slipper att bryta nacken för att knyta en rigg mitt i natten, det tycker jag om.

Jag vet tyvärr inte om priset ute i butik, jag köpte min genom jobbet för 358 kronor och att det är billigt, det vet jag. Pannlampan har tre års garanti och den kommer med tre stycken Duracell AAA - batterier och den är vattentät.
Sen var det byteshandeln! Hermansson behövde ett Spodspö och det hade jag, jag behövde några mindre rullar för stalkingfisket, en till mitt Free Spirit och en till mitt Nash Stalker Stick, som mer än gärna något Old School, som kunde passa till detta spö.

Jens skulle fundera lite, men 2 timmar efter vi kom hem från förra helgens fiske, kom han med denna Shimano Aero GT 6010 och en extra spole och mitt ena problem var löst.
Den fick en service och ny lina på spolarna och själv hade jag en spole liggande från en 8010 baitrunner, som har metallkant på spolen.

Denna spole passade perfekt och med en tunn braid, blir detta perfekt för vårens controllerfiske efter karp, som tror att de håller sig utanför riskzonen. Forget that my friends!
Spolar med metallkant ger lite längre kastlängder, än spolar utan och jag vill påstå att uppemot 15 - 20 meter, är vad du kan uppnå med dessa spolar och dessa extra meter, kan vara väldigt avgörande ibland.
Det nästa Jens tog fram ur gottepåsen var detta! En gammal Daiwa BG 30, var man ser tydligt flera saker, som fortfarande ses på dagens Daiwarullar.

Formen, backspärrens placering, ädelträshandtag mm. Men linupplägningen var inte den bästa, det mesta hamnade fram och bak på spolen.

Detta har jag fixat till, så nu har den en linelay i stil med de gamla Shimano Triton Sea Spinn rullarna och det får nog duga, man kan inte få allt för ett äldre spodspö.
Det blir inte bättre än så och det duger till mig och det korta avstånd jag fiskar på, det blir mest en rolig grej att ha med detta spö, det kan ligga ute, under tiden jag fiskar på ytan i närheten och någon bonuskarp gör alltid bort sig!
Daiwa BG 30 passade bra på mitt Nash Stalker Stick och jag fyllde rullen med Daiwa Sensor in Brown och i 0,33 mm, en väldig slitstark lina som har en bra färg för detta smygfiske.

Jens skulle ha Spodspöet, som ett Spombspö och med sina 12 fot och 4,25 lb, så lär hans Spomb nog nå ut till ditt han orkar kasta med sina karpspö och lite till, så vi blev båda nöjda med byteshandeln.
Jag fick hem en Engelsk karpblaska och dessa pop - ups hängde kvar på framsidan. Blood and Gutz! Låter fint, men doften var sedan länge borta, åtminstone fanns det inget, som jag kände och de hamnade i min dippburk med Mistrals I 40.

Kanske kan den röda färgen vara till lite nytta, eller kommer de att bli bruna, som allt annat i denna dipp? Lite ursprungsdoft av Bloodworms kanske det finns i mitten av dem, vad vet jag?
Jag vet dock att alla pop - ups ska inte vara runda, det kan med tiden bli ett stort varningstecken för karpen, utan det bästa man kan göra, är att göra sina egna på en pop - up mix.

Det flesta betesfirmor har en mix för att göra pop - ups på och Hermansson hade först rullat sina runda och sedan format dem till olika former och detta ger inte samma varningssignal till karparna, åtminstone inte till en början.
Gör dina pop - ups, koka dem och låt dem torka ut helt, detta tar ca 2 - 3 veckor i rumstemperatur och sen preparerar du dem med doft och låter dem torka igen och så fortsätter du tills du är nöjd.

Prova olika färger, jag gillar Mistrals pop - up mix, som finns i olika färger, men den är neutral i doften och du bestämmer vilken/vilka flavours - och former, dina beten ska ha.

Bilden visar en vanlig rund pop - up gjord med Mistrals pop - up mix och Mistrals Scopex Spice flavour, samt i en skarp gul fluorofärg och i kombination med en I 40 red boilie, så har denna snowmankombination gett mig flera karpar, än polisen tillåter. Try it, they like it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.