fredag 5 oktober 2012

Sista kompletteringen innan vintern.

Jag har gått genom rubbet inför hösten och vinterns fiske och det var inte så mycket som fattades, men det kanske dyker upp lite under tidens gång?
Jag har alltid varit stor anhängare av fakebaits i alla möjliga former, de ger fisk och effektiviteten är väldigt stor under dem rätta förhållanden.

Enterprise Tackle är nog störst på detta ämne och jag gillar deras saker starkt och nu är det dessa maskar typ Lövmaskar, som jag ska prova på olika sätt.

Det kan vara som hairstopps, direkt på kroken eller varför inte ha en hängande under en stor Doggy till våren? Jag tror bara att fantasin kan stoppa oss eller om karparna säger ifrån.
Dessa Cornstops är inget nytt för mig, jag har använd dem ganska länge, men inte i dessa fluorofärger och de låser fast betet väldigt bra och de syns framför allt bra och kommer att skapa en viss nyfikenhet hos fisken och det oavsett vilken art du jagar.
Jag använder ofta små beten under den kalla årstiden, som typ 10 mm boilies eller mindre och fiskar den två och två på mina hairs.

Ibland gör jag mini snowmans med en 10 mm boilie och en 6 mm pop - ups boilie och det fungerar under dem svåraste tiderna med is i det mesta av sjön.
12 mm boilies med ett av mina gamla Cornstopps, som också kom från Enterprise Tackle. En suverän kombination under scratching times.

Men det ska så lite till för att få dem till att öppna munnen ibland och ett paket mixed Cornstops, bör du ha med dig, de kan rädda din dag.
Här en fin Fully Scale, som föll för en mini snowman, en svinkall morgon med is i halva gölen och så snart solen började öka tempen någon grad, så kom runnet.

Nu var det en fluoro pop - ups, men det kunde likaväl ha varit ett Cornstopp eller någon annat väl synligt fakebait.
 The fish in all it´s glory!
Silicone sleeves har en förmåga att försvinna för mig, man tappar dem eller annat och Gardners tycker jag faktiskt är dem bästa.

Bra pris, 24 stycken i 3 olika färger: Muddy, Weed och Clay, allt i ett och samma paket, det blir inte bättre än så här.
Jo, det gör det, du kan nämligen dela dem på mitten och få fram 48 stycken silicone sleeves, som passar perfekt över ...
... Gardners Easi Clips, som håller dina riggar på plats under fiskets gång. Anti glare, starka och samtidigt lätta att öppna även med stelfrusna fingrar och 20 stycken per paket.
Lite Korda Kurv Shanks i size 8 var ett måste, denna krok och Gardners Mugga i samma size, skall alltid finnas i min krokask och nu med dessa är alla facken fyllda med var sin krok.

Nej, jag har inte en krok per fack i en ask! Jag sätter fast dem i en ask, som du förmodligen har sett tidigare här på bloggen. Ingen krok ligger löst och blir slö, utan de sitter fast och bevarar skärpan.
Jag gillar Metebolagets Extanda Stops, som ser ut som Kordas Extenda stops, dessa har exakt samma funktion, men ett helt annat pris.

Jag använder oftast mellanstorleken och det är den på bilden, det är så enkelt att justera ett hair efter boiliestorleken med dessa och självklart finns de i min lilla tacklebox tillsammans med ...
... den andra modellen av hairstops som metebolaget har sitt sortiment, det ser ut som en blandning av Kordas vanliga hair stops och E-S-P´s hair stopps, jag vet att Osprey har liknande stopps.

Det jag gillar mest dessa från metebolaget är att de följer boiliens runda form perfekt, inget som kan störa en karp sticker och sen passar färgen så bra mot mina favoritboilies I 40.

I morgon blir det inget fiske, men på söndag blir det ett längre dagspass. Vart jag hamnar vet jag inte riktigt än, men blir det något, så hittar ni det nog här under måndagen. See ya then!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.