tisdag 9 oktober 2012

Flat and Square baits.

Vi vet nog alla att det, karpen till 95 % hittar och fångas på är en rund boilie och därmed vet den att denna form, är lite otrevlig att tampas med efter ett par tre övningar på en matta.

Jag tänkte att vi skulle ta en titt på ett annat sätt att lura karpen på, nämligen andra ändrade former och samtidigt få lite lättare beten, som inte sjunker ner bland växtlighet eller ner i dyn.

Jag har använd mig av Mistrals produkter, men du kan använda vilka produkter du vill, bara att du har en pop - up mix till ditt förfogande.
Jag har använd 40 % av denna pop - up mix, fast den gula och sedan 60 % av en sjunkande mix och det ger ett sakta sjunkande bete, som nästan svävar över bottnen.
Den blandade mixen ser ut så här och du kan se den gula färgen, bland Niger Seeds, Hampa och en massa andra effektiva saker, som fanns i den tunga delen av denna mix.
Jag gjorde upp en batch på tre stora färska hönsägg och det gav mig denna massa att röra mig med. Här ser man den gula färgen och alla små läckerheter, som finns i mixen.
Den tunga delen av mixen är Mistrals Neutrala Isotonic Base mix och till dem tre äggen, tillsatte jag 9 ml av Mistrals Scopex Spice flavour, som är en av mina favoritdofter för kalla vatten.

Starkt doftande! För mycket flavours? Nej! Det mesta kokas bort, men det finns tillräckligt i degen, som drar till sig karpen och 3 ml per ägg är inte en högre dosering, än vad man har i vanliga pop - ups eller vissa Shelf life boilies.
Knåda ut degen, så den är smidig och sen rullar du ut den med en degkavel på bordet. Skär sen strimlor i önskad storlek med en kniv eller som här en pizzaslicer.
Sen skär du åt andra hållet och får sen en massa fyrkantiga degbitar. Du bestämmer allt i denna mix, färg, doft, flavourmängd, samt storlek och tjocklek på dina beten, det blir inte bättre än så här.
Tre ägg ger en stor mängd av dessa fyrkantiga beten och nu kommer nästa val! Du kan koka dem för att ha dem som dina krokbeten, eller så låter du dem bara torka i rumstemperatur och världens finaste egen gjorda pellets med din egen stämpel.
Lite av degen sparar du och du kan knåda lite runt dina krokbeten, om så önskas, det lockar också karpen, genom att ett okokt bete avger mer doft, än ett kokt bete.
Frys in din lilla deg och ta bara med dig vad du behöver. Ha alltid degen i en tätt plastpåse, annars torkar den ut och blir omöjlig att forma.
Du kan jo rulla lite runda eller några som har en barrelshape också om du vill. Själv lade jag tillbaka mina rollertables igen, jag behöver inte rulla längre, men flata och fyrkantiga beten, det använder jag ofta.

Användningsområdet är ganska stort för dessa lite konstiga former: Fiske på brantar, där ligger dessa stilla, men runda boilies kan rulla iväg. Väldigt mjuka bottnar, här sjunker en rund boilies ner, men dessa lägger sig uppe på dyn.

Ock så, det där med karpar, som har varit med förut, de vet, men det vet inte om dessa former och de vet definitivt inte, hur de ska hantera dessa former, när de väl har fått dem i munnen.

Några nackdelar då med dessa betesformer? Ja, de kastar inte så värst bra och har en förmåga att kunna trassla sig, men med en bag eller en stick, så eliminerar du detta.

De flyger inte lika rakt som en rund boilie och kan hamnar lite här och där med en catapult. Cobraröret då? Glöm det, det blir inte bra, utan stoppa dem i Spodden eller Spomben, så blir de serverad på rätt sätt och ställe.
Då dessa beten är lätta, så flyter de upp snabbt under kokningen, låt dig inte luras av detta i tron, att de är klara. Jag kokar mina i ca 2 minuter och det är fullt flås i grytan som synes, det ger dem den rätta konsistensen för vidare preparering.
Efter kokningen är klar, så häller du upp dina beten i ett durkslag och låter dem rinna av, tills allt vatten är borta och därefter ...
... lägger du ut dina nykokta beten på en ren och torr handduk för torkning i rumstemperatur. Låt dina beten torka ut ordentligt i ca 1 - 2 veckor och rör om i dem 2 - 3 gånger om dagen, så de torkade ordentligt.
När dina beten är torra, kan du påbörjar prepareringen med extra doft och i mitt fall, har jag valt Scopex Spice sprayflavour, som innehåller en emulsifier, som gör att denna snabbare sugs upp i dina beten, det tar för lång tid med den första flavourn, jag visade och det blir oftast lite gäggigt.

2 - 4 gånger ger jag mina Svamp Bobs en dusch med sprayflavour, innan de slutligen får torka klart och sen är dessa krokbeten klara för fiske och karparna älskar dem över en ganska lång tid och sen kanske man får gå tillbaka till den runda formen igen?

Det finns lite tips och trix med dessa beten, som krokbeten och det kommer jag till i morgon, än är formen inte helt perfekt och den kan du fortfarande ändra på, men titta in i morgon. Lycka till med dina squarebaits!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.