onsdag 10 oktober 2012

Så använder jag mina Square baits.

Det börjar bli kallt i våra vatten och karpen påverkas av detta och vi får nog inse, att de äter mindre portioner och det sker under kortare perioder, men de gör det varje dag!

Så små väldoftande beten, som exempelvis mina små fyrkantiga beten, kan vara just den rätta lösningen. Jag vet att det är så efter alla möjliga tester genom årens lopp och i den kommande helgen, ska jag lägga 100 timmar med dessa beten på två av mina 4 spö och ni lär nog får se resultatet här på måndag. 
Ni får här lite smäckra recept på hur ni kan presentera dessa beten, som nu är klara för första drabbningen och mig veterligen, har ingen använd just dessa former i Rismåla göl, var jag kommer att bedriva mitt fiske.

En liten fyrkantig bit med en 6 mm pop - up på toppen, kan få karpen till att öppna munnen och man är off the mark so to speak.
Har du inga mini pop -ups, så prova med dessa små cornstopps i fluorofärger, jag har med egna ögon sett, hur karp försöker att bara ta tag i majskornet, de läppar bara betet och med en rund hal boilie, så lyckas de att komma undan.

Men med en skrovlig yta och lite kantiga beten, så lyckas de inte och tar oftast ett nytt och större tag och räcker för att hela beten hänger med in och med en effektiv rigg, så är resten historia.
Två små bitar av dessa beten funkar också bra, både ihopsatta eller som här, var du har en bit sittande på knuten för ditt hair och den andra biten sitter som vanligt.
Du kan även skapa din egen lilla Greedy Pig - rigg, genom att ha tre små bitar på detta sätt, ett perfekt sätt att lura karpen, om du har en liten bag med tillsvarande bitar.
Eller sätt ihop dem till ett större, men smalt bete, funktionen är den samma eller ha en liten pop - up vid hairstoppet och använd detta som en snowman.
Prova en större bit som bete, använd en fyrkantig bit, den väcker inte någon rädsla hos karpen, men dessa trasslar sig lätt under kastet och  ...
... du bör använda en liten stick eller en meshbag, som eliminerar risken för trassel till 100 % glöm inte det!

Det finns inget värre än att veva in ett bete på morgonen och se att det har legat trasslat under hela natten och man vet att Mr. Carp, har spenderad hela natten på att kroka sig själv, men ej lyckats.
Det blir lite olika storlekar på dina beten och det är väldigt bra, men en del kanske blev för stora eller fick en lustig form.

Dessa bitar kan du enkelt rätta till med en vass kniv och på de ställen, var du skär, där kommer doften snabbare ut genom att ytan är bryten.
Något så när rund i formen, men fortfarande ett platt bete, det funkar bra som det är, men jag tycker att en liten väl synlig markering på toppen, ger bättre resultat och det sker oftast genom karpens nyfikenhet.

Grunden till att jag visar en grön mini boilie, är att just den gröna färgen, ska vara en av de bästa färgerna på djupare vatten, enligt engelsk expertis, helgen får väl visa om detta är ett faktum.
Jag håller nog mera på vit färg, men vi får se, jag ska testa lite av varje under helgen, var man har tiden framför sig.

Jag kommer att fiska över en svart botten och med ett bete, som det visade och som sjunker sakta, så kommer det att ligga uppe på dyn och lysa som en ficklampa en svart novembernatt.

Små vita 6 mm boilies ska jag definitivt testa nu, var den första rätta kylan kommer ner från lappariket och det kan försvåra fisket för mig, men med olika alternativ, så finns det en chans att ligga steget före.
En Greedy Pig - rigg med 3 stycken 6 mm bottenboilies, kan också vara den rätta melodin. Dessa är neutrala och efter en stund i dipburken kan de göra underverk.

Notera gärna det gula hairstoppet, just denna lilla skillnad, kan vara avgörande för ett run eller inte, så variera lite på färgerna med antingen dina hairstopps eller dina beten.
Sparsam mäskning under fiskets gång, men mer når man åker hem eller inte kan fiska, är ett väldigt bra sätt för att lyckas och även hålla fisken på platsen.

Att använda mindre portioner, när det är kallt i vattnet är oftast ett måste, så bags eller sticks, som här på 2 - 3 cm och ett liten väldoftande bete, ger oftast resultat, om du är på rätt plats under rätt tidspunkt, var karpen intar sin föda.
Att dessa beten fungerar och kommer att ge fisk under mina 100 timmar, det vet jag och här har du ett tydligt bevis för detta.

Jag har mäskat några gånger med dessa beten, fast då tryckte jag bara ut ett kilo deg i 8 mm munstycket och kokta den, därefter hackade jag den och Spombade ut det hela över några dagar.

Det skedde innan Bengt och jag var där i söndags och den ena av mina karpar gav mig detta bevis för vad som komma skall.

Så det känns ganska trevligt att veta att de går loss på mina beten och ändå klämmer i sig Vanilla Spice boilies (kanske var allt jag lade ut slut och de gick på nästa meny?)
Glöm inte att gå ner i krokstorlek också, när du använder mindre beten, det börjar bli kallt i vattnet och karpens ämnesomsättning påverkas av detta, så ta det lugnt med mäskningen när du fiskar.

Jag tror och hoppas att en längre sittning kan få fram några av de större exemplar, som vi vet finns i gölen, jag har en känsla att de håller sig lite i bakgrunden och jag har tiden framför mig.

Jag kan fiska med fyra spö och jag behöver inte ha alla ägg i samma korg, utan kan fiska två av spöna på andra ofiskade ställen och se om det kan vara en lösning. Vi får se, på måndag är jag tillbaka här. See ya then!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.