måndag 15 oktober 2012

Jag glömde stekpannan........

För det första, så vet jag inte vart jag fick 100 timmar ifrån, jag kunde max fiska 72 timmar och det blev till 68 timmars fiske och på den tidsaspekten fick jag 7 takes och landade alla. Så har vi rättat till alla mina felaktigheter.

Fisket blev inte som jag och andra hade tänkt sig, Pär trodde på 17 karpar, Slynan mellan 10 - 15 karpar och jag själv någonstans mellan 10 - 12 fiskar på den tiden jag hade till mitt förfogande, men det skulle visa sig bli lite mer knivigt än så.
Torsdag eftermiddag stod mina spö på podden och fyra beten låg på djupet, vädret var perfekt, en kall natt var i antågande och nästa dag skulle bli solig och ge fisk. Så blev det inte riktigt, som vi ska få se lite senare i programmet.
Det är otroligt lågt vatten i gölen och vid normalt vattenstånd, så står faktiskt min pod uppe på tuvan, som ses till vänster på bilden.

Nu står allt under den vanliga vattenlinjen och sista datum för vår höstträff, den kommande helg, blir inställd tyvärr, men så är det.

Fyra spö är tillåtet efter 1 oktober, lite på prov detta år och det ger mig stora möjligheter, att dels prova lite nya spots och även att testa lite nya beten.
Två spö fiskades med dessa beten, som ni har sett tidigare och sedan det inlägget har dessa beten varje dag fått 10 boost med Mistrals Scopex Spice sprayflavour, så det är doft i stora mängder.

Sen körde jag ett spö med Vanilla Spice och ett spö med I 40, allt från Mistral stallet och sen kunde min väntan börja och jag började med en kopp kaffe och sög in lite av den friska luften. Slynan gillar bilder, så därför tog jag med denna på Svamp Bob.
Sen tog jag tag i husbygget och det gick ganska fort att få upp mitt hem, för de nästa tre dagarna, jag spred bara boilies och mina bitar lätt, inga stora mängder.

Mina nya Svamp Bobs lade ut från ett litet stalkinghak och det spreds så långt ut som, det behagade dem att flyga med katapultens kraft.

Så med allt klart, var det bara att bedriva den långa natten med lite av varje och invänta morgonen, för de skulle jo nappa på dagarna, precis som föregående söndagen, var Slynan och jag fiskade här och vi hade fem takes och landade fyra eller?
17.20 skriker det på mitt vänstra spö och jag kan landa denna fjällkarp, som fattade tycke om mina nya beten, det skänkte en del glädje, att det blev en skymningsfisk och att den tog mina nyheter.

Nytt bete på och en ny boiliecrumb bag och det lades på samma spot och jag skrev in det hela i dagboken och tog en ny kopp kaffe.

Detta kaffe hann jag inte dricka ur, förrän spö nummer två gick igång och en fjällkarp till, fick syna min håv från insidan och igen var det mitt nya bete!
Den fisken var verkligen rolig att fånga, jag fångade den enormt skadad i P - viken och Pär och jag dränkte den med anti - septiska medel och bad till högre makter, att den skulle klara sig.

Lite senare på året tar jag den i Stenviken på en brödbit på ytan och den ser ut till att må fint, men det fattas lite på skadan.

Men nu är den färdigt läckt och det känns väldigt bra och det påvisar också, hur viktigt det är att man behandlar skadade fiskar med dessa bakteriedödande medel. Nu har den bara en stor svart fläck på nacken och ryggen och jag kallar den Blackback.

01.20 kommer nästa take och det kommer från djupet, det visar sig vara en mindre spegelkarp, som får friheten direkt på grund av frosten, som hänger i luften.

Mattan är nerisat och jag behöver inte ha bilder eller väga denna fisk eller utsätta den för mer stress, än den redan har upplevt.

Tre fiskar redan och dagtid är bäst, vad har jag framför mig, är mina tankar när jag till slut slumrar in i sovsäcken? Kjell Hermansson ska komma nästa morgon och fiska på andra sidan av badplatsen och stanna tills lördag kväll.
Kjell kom och satte upp sitt tält, men hade glömt säng, sovsäck, stol och maten!? Men cykeln hade han fått med sig!?

Kjells fru skulle åka vidare till Sölvesborg och de glömda sakerna, skulle då vara kvar i bilen, borde man inte märka att fyra stora kollin fattas? Eller att det fanns massor av grejer i bilen?

Skitsamma! Kjell fick fram sina spön lade ut lite begagnade boilies och ganska stora solid bags med oljiga Trout pellets och efter en timme kom denna spegel förbi och fyllde buken och fastnade.
Jag var lite förvånad och jag insåg snart att det var en strykare och att flera på detta sätt, skulle det nog inte bli, men man vet jo aldrig riktigt i karpfisket vidunderliga värld.

En sak vet jag och det var att denna karp tyckte inte om Kjell, den rusade ifrån honom, när han skulle släppa tillbaka fisken och Kjell blev nog lite rädd och blöt. Bra gjord av "Gubben" Kjell som fyller 75 år om några månader!
Nätterna var kalla, så pass att det varje morgon bildades is i min kittel, vattenhink till fisken och i vattendunken.

Jag märkte inte av detta i min Epic bag, men det var inte varmt att stå och drilla fiskarna, den saken är säker. Hela dagen gick utan ett sniff, likaså skymningen, som hade gett fisk och vid 20 - tiden cyklade Kjell hem för att sova hemma och jag fick passa hans grejer - Vart känner jag igen det ifrån?
Ett par tre feta Kabanossar på stekpannan, som Kjell så vänligt lånade ut till mig, min egen låg hemma, bröd och tillbehör och sen en ny hink med kaffe och man var laddat för natten - För nu skulle de väl nappa på natten eller?
Jag spred mina boilies precis, som när jag började och tog denna bild och sen kröp jag ner i säcken för att värma mig lite. Jag kollar läget, det finns färdiga riggar och crumb bags klara och sprayflaskan är framme., det är lugnt!

Jag tar en kopp kaffe och en cigg och snart är jag på väg in i dimmornas land och precis, när jag känner att jag försvinner in dit, så kommer mitt fjärde take, som skjuten ur en kanon ...
... nu är det fjärde spöet, som ligger på djupet med en I 40 snowman som bete, detta bete har legat i dipp i nästan 3 veckor, innan det lades ut.

Fisken känns bra och det är ingen fel på fighten heller och det tar en stund inne på badplatsens låga vatten att få den i håven, tillräckligt länge för att jag börjar frysa.

Jag väger denna radkarp och vägen stannar på 6,270 kilo och försöker att ta lite bilder med självutlösaren, men inser snabbt, att det inte går med en galen karp och jag tar bara denna bild och släpper den igen.

Klockan är 21.00 och den tog mitt bete vid 20.45, jag får upp lite värme i sovsäcken och får sen ut mina beten igen, men byter nu till Svamp Bobs även på detta spö, jag vill se vad de föredrar bland mina ut lagda I 40.

Det blir ett take till vid klockan 05.10 som visar sig vara en fin läderkarp, en av gölens kändisar. Jag säckar den på handikappsbryggan och sover sen en liten stund till, i väntan på att Kjell ska dyka upp och hjälpa mig med lite bilder.
Morgonen visar först att det kanske blir en solig dag efter denna frostnatt, lite moln finns i bakgrunden, men jag hoppas att solen ska komma upp och att jag ska få uppleva lite av det fiske, som Slynan och jag hade under söndagen, helgen innan.
Kjell kom inte som lovat och jag ringde honom och sen kom han, jag vet inte om han hade regnet med sig på pakethållaren, men regnet släppte aldrig taget under resten av min tid på Badplatsen.
Läderkarpen väger 6,4 kilo och vi tar lite bilder på den, innan den får sin efterlängtade frihet igen, den tog en vit Mistral Vanilla Spice i 15 mm med en vit 6 mm pop - up på toppen och betet var hård dippat.

Dagen går utan några karpar, Slynan hälsar på och jag går lite och velar, om jag ska stanna en natt till eller inte, ska jag stanna eller riva? Jag bestämmer mig för en natt till, allt är ändå blöt av regnet och Slynan och jag kacklar lite en stund och han åker hem.

En stund senare börjar jag få enstaka bleeps, ungefär som något går runt och känner sig för. Det håller på  i 20 - 30 minuter och jag funderar på om, jag ska veva in spöet och fiska det glidande och med en liten Nano Bug som hangers.

Jag vågar inte veva in och kasta om med risk för att skrämma fisken och lägger hela idéen åt sidan och vid 19 - tiden kryper jag ner i säcken och skriver lite i min dagbok - det sista jag skriver är: Är detta meningslöst eller ska det komma en fisk på just det spöet - det märker jag i morgon bitti, Only time will tell!
Jag sover hårt och är nog inte riktigt med från början, när det klockan 20.50 drar iväg något så in i helvete på just det spöet, var något tidigare hade varit fisk framme.

Fighten är en av de bättre, som jag har upplevt under min tid i gölen och fisken tar 20 meter lina direkt, när jag lyfter spöet och sen går den rakt mot bryggan på Udden och jag får pressa, så mycket jag vågar med den lilla Kurv Shank kroken.

Nästa trick från fiskens sida, är att gå rak över igen, mot näckrosorna på min sida och sen ut igen och in över Badplatsens låga vatten. Fiskens speed fick mig till att fundera på, om det var en stor Regnbåge, men efter en stund ser jag att det är en karp.
Allt går till slut min väg och jag får den i håven, först tror jag att det är läderkarpen igen, som har varit framme, men ser att denna karp är betydligt längre och lite fetare. Jag väger karpen och jag ser direkt, att vi nu har ett nytt sjörekord på 8,180 kilo.

Jag har inget måttband, men tar en bit lina och måttar fisken, som senare visar sig vara 81,5 cm lång. Jag säckar den i Handikappsbryggan och försöker att få fotohjälp och något vittne på det inträffade.

Jag lyckas inte med detta, Pär har barnen denna helg och Staffan har druckit 28 öl och Slynan låg högst troligen redlös inne hos sin granne, så jag tog mina bilder själv och karpen var så snäll och lugn mot mig.
Det var som Slynan och jag snackade om, det var lite försiktig fisk i området som åt, men inte tillräckligt bra för att fånga dem och till slut gjorde de bort sig i mörkret.

Det syns jo ganska väl att den hade varit i området ett tag och den var hård i buken av beten, mat eller inte sjörekordet är mitt och det känns så skönt, att få det på ett nytt bete eller var den lite för van vid hantera runda boilies?
Av 7 takes kom 5 på dessa Svamp Bobs med eller utan cornstops, det säger lite om effektiviteten hos detta bete.

Jag tror inte att det var så mycket fisk i området jag fiskades på, men de som fanns där eller passerade, dem fick jag.

Fisket är inte så piss enkelt i gölen, som en del påstår, det är lätt att komma mitt i sommaren med flera dagars mäskning och få sig ett gäng karpar.

Men man ser inte dessa fiska, när det börjar drar sig från höstrusk till isläggningen, det är så lätt att sitta hemma i värmen och klanka ner på andra, som är ute i alla väder i sin ensamhet.

Folk som inte klarar av mörkret och 15 timmars ensamhet, som inte kan fiska själva utan att ha någon att hålla i handen, ska inte uttala sig om denna typ av fiske!

Varför inte det kanske du tänker? Det har inte en gnutta erfarenhet av detta fiske, men påstår sig ha det efter 2 - 3 slumpfiskar som fångades i soligt väder på en brant under dagtid, det kan fan alla prestera! Det är nu i dessa tider, man gallra bort pojkarna från männen!
Bara en karp på Mistrals Vanilla Spice och en på I 40 denna sittning, det förvånar mig mycket. Framför allt att inte I 40 levererade lite bättre, men det fanns jo något i området, som kanske smakade lite bättre?

Bara tiden kan utvisa om mina nya tillskott håller måttet, visserligen har jag lagt ut lite genom mäskning, men det kan vara formen eller nyhetens behag, som styrde denna helg, vi får se hur det går i framtiden med dessa beten.

Just nu är hela källaren och garaget full av prylar, som är under torkning och under tiden funderar jag över varför karparna bytte runt på tiderna för födointaget. Senast jag fiskade där var det dagtid som gav fisk, nu är det bara mörke, som ger fisk.

Jag vet av tre års fiske i området att snart går de över till dagtid, med det ska vara soligt, inte mulet och regn eller minus 4 grader som jag upplevde. Det kommer att bli fisk i dessa nämnda väder också, men sol är det bästa.

Sen kan lufttemperaturen som var minusgrader från förra söndagen tills jag kom, ha satt ner dem lite, men jag har fått fisk där i nästan tvåsiffriga minusgrader på dagen och jag är lite villrådig över varför de åt i mörke? Jag provar två dagpass med mina Svamp Bobs på två av spöna, nästa helg och återkommer med mina resultat. Är Satan i närheten, så äter de på natten nästa helg och jag får blanka i detta piss enkla vatten, men det kan jag leva med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.