tisdag 16 oktober 2012

Lite tips i höstruskets tecken.

Vi går mot svårare tider i karpfisket, kallare väder, ruskväder och väder, som inte ens SMHI kan vara på det klara med. Under ytan har karpen sedan länge känd av, vad som är på gång och ditt fiske blir därefter, antingen bättre, men oftast sämre på grund av de inte intar så mycket föda.

Sommarens scenario med hoppande fisk, fisk som visar sig i ytan på olika sätt, är nästan ett minne blott, men det händer dock och du bör ha ögonen på vattnet hela tiden. Karp som visar sig kan vara ett tecken på ätande fisk och det kan oftast vara en fördel att lägga ett bete i området, var fisken visade sig.
Många tror att frosten är boven i dramat och visst spelar kylan en stor del i detta pussel, men karpen är van vid att det blir gradvis kallare och den rättar sig efter detta.

Flera dagar eller nätter med frost, kan sätta dem ur spel på ett tag, men de vänjer sig ganska snabbt och börjar röra sig igen, samt hittar olika tidspunkter för sina ätperioder och oftast sker detta under de ljusa timmar, men alla vatten är inte likadana och du får ta reda på, när dessa perioder inträffar.
Vädrets makter kan vi inte göra så mycket åt, annat än att skydda oss själva och vår utrustning på bästa sätt. När det gäller oss själva, är vi bortskämda med utrustningsdetaljer som Bivvys, Sovsäckar, Bivvyheaters och utbudet på varma kläder och stövlar är enormt och det finns ingen grund eller ursäkt för att frysa.

Vår utrustning som står ute, exponerad mot alla möjliga vädertyper, bör vi se över lite mera än vi gör och en matta under dina spö, håller borta sand, skräp mm från dina larm och rullar. Elektroniken i dagsläget är bra, men regn och kyla tär på dina larm och deras batterier och lite extra batterier är inte dumt att ha med sig.

Regn under dagen och sen klarnar det upp och natten ger frost, känner du igen detta? En torr handduk över dina rullar skyddar dem mot att frysa ihop, oftast är det spolarna och om du har en baitrunnerfunktion på rullen, dessa ställen kan frysa ihop och du får problem.
Karpen följer ofta vinden i vissa vatten, men inte i alla! Sommarens varma och nya vindar är perfekta att följa, men jag undviker dessa vindar under den kalla årstiden och fiskar helst med en kall vind i ryggen.

Det är inte alltid detta går, man kanske har mäskat o s v och vill fiska på platsen. Där jag fiskar just nu, ligger området mitt i sjön och där påverkas vattnet minst av vinden mm och det är grunden till att karparna börjar samlas här.
Jag har djupet med mig och närheten till brantar och lägre vatten, var solen kommer att värma upp det hela lite är bara lite bonusaspekter.

Kastavståndet till dessa features ligger inom rimligheten och med både spod och markerspöets linor satta i spolarnas linclips, så hittar jag rätt varje gång med min mäsk och med mina tackel.

Det är viktigt att du kan mäska och fiskar på rätt ställe, alltså där fisken lite senare kommer att ställe sig inför den långa vintern. Mäska när du åker och mäska sparsamt när du fiskar och glöm inte att introducera beten under veckan eller under de tider, var du inte kan fiska.

Har karpen tillgång till lätttillgänglig föda, så håller den sig i rörelse och förbränner energi och det är lönt för den att röra på sig. Jag fiskar oftast helt ensam under den kalla årstiden, jag är själv ute och alla andra sitter hemma.

Hade mitt vatten legat i England, så hade det varit folk där varje dag, 4 - 6 man, som hade fiskat och mäskat, det hade gjord att karparna hade varit lite lättare att fånga och de hade varit betydligt större än vad de är i dag.

Själv har jag inte råd eller tid att mäska flera platser och fiska på heltid, dock hör man en och annan som gnäller över att de växer dåligt och jag tror att vissa av er känner igen detta.
Om vi titta runt och inne i din Bivvy, så bör du se till att du har bra ordning på dina grejar, hos mig har allt sin egen plats och det gäller både utanför och inne i Bivvyn.

Tyvärr har en del allt utspridd och en del Bivvys ser ut som en sprängt sopptip, för att citera en känd engelsk karpguru. Detta gör att du inte hittar vad du behöver och det kostar en del pengar, när man kliver på ömtåliga grejer, som exempelvis ett håvskaft eller annat, som inte ligger på rätt plats. Håll ordning och reda på dina grejer, sprid inte ut dem!
Flera har frågat mig hur jag kan göra mina meshbags så fina och i samma storlek. Om de är fina det vet jag inte, karpen tycker om dem och det är det viktigaste för mig.

Jag använder Gardners Skinny Dipper All Season Mesh i Narrow till alla mina meshbags och jag har två millilitermått i 25 ml och i 15 ml. Dessa fyllas upp med boiliecrumb och strykas av och då blir det exakt samma mängd i varje meshbag och självklart blir de lika stora, svårare än så är det inte.
Lite om synliga indikatorer. På bilden ett huvud från en Fox MK II Swingers, en indikator, som var väldigt poppis för 10 år sedan och sen tog Hangers över scenen.

Ganska många har dessa kvar och i bruk, men man använder dem med högsta tyngd till allt karpfiske och det är fel! Vikten är justerbar på armen och man kan använda dem från nästan viktlös och upp till 60 gram tyngd och en Swinger är inte lika känslig för sidovindar, som en Hangers är och för känsliga napp är dessa faktisk väldigt bra med dessa justeringsmöjligheter.

Du kan fiska dessa Swingers med slacklines, running - riggs, bolt - riggs mm och du kan som sagt justera dem efter vinden och även efter fiskens beteende, med andra ord, så har de ett stort värde fortfarande i vårt fiske, fast Hangers numera har tagit över.
Lägg aldrig en karp på en fryst matta, säck eller weigh sling, utan blöt ner allt först med vatten och se till att det går fort under tiden, du lossnar din krok, väger och fotograferar fisken.

Fiskens ögon, fenor och slemmlager är otroligt känsliga mot frost och de fryser snabbt. Täck över fisken, så mycket som bara är möjligt och jobba fort, tänk även på att vinden ökar köldfaktorn väsentligt mot fisken och detta måste du vara observant mot.
Fiskar du ensam, så kan du ha fisken i håven under tiden, du fixar till din kamera, men bäst är att ha allt klart eller säcka fisken en stund. En säckat fisk lugnar ner sig lite efter en stund, men det får inte gå en timme, då är den pigg igen och du kan få problem.

Ha vatten vid din matta och när du kommer fram till mattan med fisken, så sparkar du till vattenhinken, som blöter ner allt och nu kan du lägga ner fisken och ta hand om den, men som sagt, gör det fort och få tillbaka fisken till sitt rätta element, så fort som bara är möjligt.
Väldigt många lossnar bara sin krok och tar ingen notis till vart kroken satt och det är ett stort fel, notera vart kroken satt och satt den inte bra, så justera dina riggar, tills kroken sitter i underkäken.

Under mitt senaste fiske fiskade jag med väldigt lätta beten och små krokar, av fem fiskar på detta bete, var det bara en som satt lite ytligt krokad, resten satt kroken 3 - 4 cm inne i munnen och ingen av dessa fiskar hade någonsin släppt.
Sätt tillbaka fisken, men vänta tills den simma iväg för egen maskin, man får inte bara släppa taget och tro eller hoppas att resten sköter sig självt Håll fisken på rätt köl och låt den sparka lite, innan du släpper taget om den.

Glöm inte att kolla fisken för eventuella skadar och applicera lite anti - septiska medel på dessa ställen. Det kan vara att fisken tappade ett fjäll, det kan vara en annan fiskare, som inte hade dessa medel eller rent av sket i fiskens välbefinnande.

Det kan vara att munnen fick sig en törn av din krok eller annat, Kordas Carp Care Kit är bra genom att här finns två flaskor med ett medel för munnen och en flaska för kroppen, priset är billigt jämfört med vad dessa medel kan åstadkomma och i mitt förra inlägg, har du ett bra bevis för detta.
Jag vill nog påstå att det finaste med fisket, är att se dem simma tillbaka igen, man står där medveten om att man har gjord allt man kan för fisken och den kommer att klara sig.

Taket, fighten och allt annat är bara något man sen reflekterar över senare, men i hela paketet är det så vackert att se dem simma ut igen och att en annan kommer att få uppleva det hela en annan gång. Love it!
Jag vet inte hur det är med andra, men det finns två vädertyper, som jag inte tycker om och den ena av dem är full måne. Jag har fångat endast fyra karpar under full månen och det har skett, när det har blivit så pass mulet att molnen har täckt månens sken.

Jag vet att det finns hur mycket skrivit om detta, men jag får inte klarhet i varför eller vad det är, som pågår under fullmånens sken och jag försöker att fiska dagtid under dessa perioder, var det råder fullmåne.
Det andra är fiske under dimmiga väderförhållanden, det funkar inte så värst bra för mig, men det är dock lite bättre än fiske i fullmåne. Dock ska jag säga att de flesta runs kommer oftast, direkt att dimman släpper sitt tag och jag vet att karparna är på plats, men tar inga beten.

Igen vet jag inte riktigt vad som pågår under ytan, men det har hänt mig, så många gånger att direkt dimman släpper, så kommer det en fisk. De är på platsen, men tar inget förrän dimman släpper, så något stör dem kanske - lite av en gåta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.