lördag 6 oktober 2012

Min vinter - rigg!

Jag har fått frågan 100 gånger om jag verkligen använder en sliten Power Pro Braid till mina riggar för vinterfisket. Visst är det så, jag skriver exakt om mitt fiske, som det sker och vad jag använder, inget annat!

Lika många har ställt frågan om jag kunde visa riggen som jag använder och visst kan jag det, fast den har varit med förut på bloggen, så jag tar den en gång till. En rigg jag använder till 85 % av mitt kasllvattensfiske.
Jag använder Power Pro braid i 0,19 mm, inte som ny, var den är för stel för fiske i mjuka siltpockets, var karpen söker sin föda under den kalla årstiden.
Min Power Pro braid är som synes väldigt sliten genom längre tids stalkingfiske på ytan och färgen är borta och likaså den lite stela hinnan, som ligger på denna braid, när den är ny.

Allt detta har med tiden försvunnit och nu är den väldigt mjuk i vattnet och det passar mig, styrkan är den samma, jag är inte människa att dra sönder denna braid, vore sig den är ny eller som här gammal och sliten.

Dock ska man gå genom braiden och kolla så det inte finns några ställen, var den har fått sig en törn mot en buske eller grenar mm under sommarens fiske, det är viktigt! Glöm ej heller att provdra linan, innan du gör dina riggar med den.

I och med att den lilla coatingen, som denna braid har som ny, är borta, så suger den till sig lite vatten och flyter inte så bra längre och det är en stor fördel. En annan fördel, som jag kommer till är, att braiden nu tar emot Tungstensputty väldigt bra och det får den att sjunka som en sten.
Med mina Korda Kurv Shanks i handen igår, var det ändå dags att göra upp ett 10 - tal riggar, som reserv för denna höst/vinter och här ligger de klara med den slitna Power Pro braiden som du nyss tittade på och resultatet blir som vanligt bra.
Jag knyter mina riggar med en Knotless knot, var jag efter två varv, viker ut hairet och sen lindar ner 6 varv och två varv tillbaka mot kroköglan och det ser ut så här.

Du får nästan en rak linje längs hela riggen och det ända som sticker ut är kroken, som sitter i en väldig aggressiv vinkel.

Det mjuka materialet och krokens utformning ser till att kroken snabbt vänder sig i karpens mun och hittar ett fäste.
Längden på ditt hair bestäms efter dina betens storlek. Innan du börjar göra knuten, ska du se till att krokböjen precis nuddar betet, där har du rätt avstånd för denna rigg, oavsett om du har 3 x 12 mm eller 2 x 15 mm boilies eller annat.
Det finns inga ursäkter för att inte kunna camouflera sina riggar efter dem förhållanden man fiskar över, vattenfasta tuschpennor, finns i varje bokhandel mm och främst behöver du svart, samt bruna och gröna nyanser bland dina färger.
Här ser du hur mina blir efter lite målning med pennorna, från den urblekta färgen, som braiden hade på spolen till detta, som karpen inte kan se eller har svårt att urskilja mot bottnen.

Det kostar inte skjortan med en svart, brun och grön tuschpenna, de väger inget i din utrustning, men du vet att karpen har svårt att se något och bara det, är en confidence boostar av stora mätt, i alla fall i mitt fiske.

Var vi klara där? Nej, du ska göra dina riggar lite längre och inte knyta fast några lekanden eller göra någon ögla till dina safety clips och du ska inte heller montera några Korda Sinkers eller dra puttyn över dem än.

Allt detta görs på plats, när du vet vad du fiskar över, det är först då du ska bestämma längden på riggen, kanske även färgen och hur tungt riggen ska ligga mot bottnen.

Det kanske finns weed över ena spöet och då ska du ha en grön nyans, inget putty och bara ha ett balanserad bete, som sakta lägger sig upp på detta gräs.

Men nästa rigg ska vara svart och sjunka sakta för att lägga sig perfekt över en siltpocket, jag hoppas du förstår dessa olika situationer.
Denna rigg passar för både karpar som suger och spottar ut det hela snabbt, kroken vrider sig då och hamnar bakom underkäken eller som här, var vi har en karp som sög upp mitt bete, stod kvar i 1 sekund och försökte att skaka loss betet, kroken fastnar ändå på grund av sin aggressiva vinkel.
Här är samma bete avlägsnad från karpens mun och du ser här, klart och tydligt avståndet mellan krok och betet, viker du ner kroken, så ska denna precis vidröra eller max vara 1 - 2 mm från betet, då blir det rätt 96 gånger av 100!
Jag har ingen bättre rigg än denna för att lura dessa siltfeeders med sina mjuka munnar och långa barbels som registrerar, var det finns Bloowworms eller annat ätbart och jag tycker att du ska prova dessa riggar i höst - och vinter.

Det är en enkel och billig rigg, inget avancerad, bara effektivt och de ger dig ett par extra fiskar, jag lovar! Jag använder Kordas Kurv Shanks i size 8 och 10 för dessa riggar, rigglängder upp till 35 - 40 cm beroende på bottnen, större hairögla för snowmans och ser till att knuten på hairöglan hamnar i betet som sitter närmast kroken.

Skulle hairöglan blir lite för kort, så kan du justera detta med ett extenda stopp i rätt storlek och skulle ditt hair vara lite för långt, så kan du justera detta med ett par extra knuter på hairen som minskar avståndet.

Ska du gnida in din rigg med Tungstensputty, så gör det när riggen är torr, då fastna puttyn rejält längs med riggen. Gnid flera gånger fram och tillbaka längs med riggen, så puttyn blir lite varm och smidig och den fastnar i väven på braiden.

Montera även dina Sinkers, när riggen är torr, då sitter de mera tight och glöm inte att sprida ut dem längs riggen. Vill du ha lite extra tyngd på din rigg, så kan du lägga lite putty runt varje Sinkers och där sitter puttyn bra. Good luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.