måndag 1 oktober 2012

Trevligt avslut på september.

Det var sol, regn, vilda vindar, gott sällskap, full måne, Gizmo, min nya kompis och det blev karp, kan det bli bättre en helg i höstruskets tecken? Mitt svar är nej, eller jo kanske, jag hade en stor fisk, som klev av också, men nej, det var riktigt trevligt.

Vi var väl förberedda Hermansson och jag, när vi kom på fredagen och snart var mina 4 spö ute med I 40, Pure Pineappel och ett med Tiger nuts. Lite längre bort spred sig doften av en fin mäskblandning av krossade boilies, halva boilies, Hampa, jordnötter med mera och vi punktmäskade våra spö, det kändes lovande.
Fredagskvällen var så här lugn och regnet hängde i luften. Jens fiskade två spö långt ut och två lite kortare och det doftade både Lobwormboilies och jag tyckte att det fanns en viss arom av Nash Whiskey också i hans swim.

Shimano LC var det nyaste Jens hade med sig, annars var det Kevin Maddocks Challenger spön och Shimano Aero GT 4500 Baitrunners, lite Old school som sig bör, vi börjar snart bli gråhåriga båda två.
Allt fick sig en extra genomgång, innan det var dags att lägga ut för natten, lite mindre bags på distansspöna, lite riggfoam och whiskey och gula sightbobs var Hermanssons val på distansfisket.
Man ska aldrig glömma att vattna sina rullar med braid, det är ett måste för att slippa de där intressanta vindknyter, som annars uppstår ganska lätt, för inte att säga att det sker hela tiden.

Risken är stor att du antingen skickar ut ett tackel i sjön, som en karp kan ta, eller så kan du ha oturen att ringen är borta från spöet och du har en stark braid - Vattna!
Solid bags med boilies, pellets och riggfoam för krokspetsen, även detta är viktigt när du kastar långt, pellets är hårda och trycket i kastet, kan mosa en krokspets mot en hård pellet.

Risken för att få en boilie på krokspetsen är också borta med hjälp av riggfoamen, så tänk efter lite innan, du gör dina bags för distansfiske.
Mindre bags med TP, vi hade det mesta i betesväg, själv körde jag bara med pellets och tiger på ett spö och det hade jag högst troligen en karp framme på.

De tre andra spö fiskade endast med boilies och mäsken bestod bara av I 40 20 mm och Pure Pineappel i 20 mm och mina krokbeten, var hårt boostade snowmans.
Två spö lades i horisonten och snart var allt ute och vi hade redan tagit oss en upppackningspilsner och nu var det dags för Allt - är - klart - pilsner o s v, men vi blev aldrig högljuda, bara mer och mer giftiga över vad, som skulle kunna hända.

Redan nästa morgon var jag hos Jens och bjöd på kaffe och mitt i detta, fick jag ett drop - back och hann att utbryta - Jävla brax, men sen gick mitt Delkim igång och vi svävade fram till spöet, fisken tog lite lina, den är stor sade jag till Jens. - Jag ser det, vill du ha drillningsbilder? - Ja tack och Jens började leta efter min kamera och kom ut från min bivvy och hann precis, se en stor karp gå upp i ytan och skaka av sig mitt tackel!

Jag kunde ha dött, detta sved värre än skärselden i en timme, men sen kom jag ner på jorden igen. De är här, de accepterar mina beten, självklart, det var jo I 40 och nu var det nog bara en tidsfråga, innan nästa karp skulle dyka upp.
Under eftermiddagen blev det korvkalas med kokkaffe och det kom fram en fin flaska också, så en stänkare efter det inträffade, var ett måste.

Att fisken släppte, var bara rena rama oturen, av 100 karpar, som tar denna rigg, så landas 88, men inte denna, som var stor och det var min andra tappade fisk på två pass vid sjön.

- Det kommer tröstade Jens och vi tog en stänkare till och jag hoppades att han skulle få rätt i sitt påstående.  Gizmo, som Jens lilla Jack Russel heter, har under ganska lång tid haft ett litet dåligt öga till mig, men nu blev vi ganska snabbt vänner och han spenderade en hel del tid i mitt knä.
Var han inte i mitt knä eller på en nattlig runda i skogen, så sov han nerkrypen i ett bedchair cover och visst är han söt eller hur? Men ... den där blicken bedrar ...
... Jens fick en slempropp på ett av sina spö och då gick säkringen på Gizmo, jag har aldrig sett maken till breamkiller och får nog aldrig uppleva det heller - Totalt galen, varje gång denna Braxen rörde sig eller kippade efter vatten.
Kolla bara dessa ögon, det är mord i den blicken och jag är glad för att vi blev vänner innan han fick spelet.
Det är inte varje dag man ser Monkey Climbers i bruk och det var en trevlig syn, efter alla år med swingers, danglers och hangers.

Jens fiskade med dessa på två spö, som fiskade glidande med ett Flat pear in - line lead och det ger en snabb indikation, men efter 25 - 30 cm av denna running - rigg, så blir det stopp av en gummipärla och det kallas shocker - riggs i karpvärlden.
Vi hade alla väderlekar man kan tänka sig förutom frost och snö. Jag gillar inte fullmåne under karpfiske och precis, som vanligt fick vi sova ostörda under dessa nätter.

Same shit med dimma, det ända som kan lösa dessa problem, är att det mulnar på, så att månen täcks eller att dimman lätter, då kanske ett run kan komma.
Mycket av tiden regnade det och denna bild togs under den sista morgonen. Regnet slutade ett tag och jag vände mig i sängen med tankarna, att det är bara att bryta ihop och komma igen.

Ett pip på mina Tiger nuts väckte mig, ett pip till talade om för mig att en slempropp var på gång och 4 pip senare stod jag och vevade in denna Braxen.

Precis när jag lyfter upp den, så får jag ett pip på mitt tredje spö, som är I 40 snowman och jag hinner tänka - Nej, inte en braxen till och sen går det iväg och jag kan kroka karp nummer två.
Denna gång sitter kroken, som den ska eller som som vanligt i underkäken och karpen landas. Jag blir väldigt glad för fisken, som är min första från detta vatten.

Det är alltid roligt att spräcka nollan på nya ställen och lite retaliation fick jag, för den första som klev av. Jag var aldrig tveksam och har aldrig varit tveksam till dragningskraften i Mistral I 40 boilies, de ger karp överallt var det finns karp, vilket mina två takes i helgen på 26 hektarer bevittnar.
Jag döpte karpen efter min nya kompis till Gizmo och det ska bli spännande och se den igen om några år, som lite kuriosa, kan jag nämna att det rann lite gult ur karpen på mattan.

Det visar mig bara att fiske med Mistrals Pure pineappel också kommer att ge karp framöver i sjön och det känns skönt att veta, nu var vi går mot vintern.
Jag ska passa på att tacka Jens för en mycket trevlig helg och jag hoppas vi kan ta upp det igen snart. Jens tyckte att nästa gång, kunde jag ta med Gonzo som sällskap och Gizmo kunde stanna hemma.

Inga problem sade jag, vill du ha 62 kilo hund mellan benen i din säng, så tar jag med honom och då backade han lite tveksamt. Tack Jens det var skönt att få hål på sjön och tack för hjälpen och sällskapet!

Jag ska även passa på att tacka Slynan, för att han åkte därifrån och för alla fina kommentarer på Jens telefon, ni är härlig allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.