tisdag 27 november 2012

Carp Care, det är så viktigt!

Att vi vårdar fisken vi fångar, är det absolut viktigaste i vårt fiske. Vi måste kunna fiska och ta hand om våra fiskar på ett bra sätt, för att både vi och våra fiskar, ska ha en bra framtid.

Jag vet att jag predikar om detta jämt och ständigt, eller med mina egna ord, med jämna mellanrum och jag vet att detta behövs verkligen att repeteras.

Man ser en del saker, som inte borde hända, men jag vill inte gå in på några detaljer, dock har en del personer, fått höra ett och annat om karpvård i mina hemmavatten. 

Det kommer jag att fortsätta med, då jag var en av många, som skapade dessa vatten och ingen av oss accepterar vanvård bland fiskarna, verken här eller på andra håll.
Dagens innehåll gäller hela året runt, men jag tänker i första hand här, på er som är ute fortfarande och i väder, som kanske liknar det på bilden eller ännu värre.

Karpen äter hela året, det vet vi alla nu och finns det bara en liten chans att få ut ett bete ibland dem, så finns chansen för att fånga dem, enkel matematik eller hur?
Jag har tidigare sagt att från det ögonblick, du landar din fisk tills du sätter tillbaka den, så är ansvaret helt och hållet ditt och ingen annans! Jag har fel i detta och jag ber om ursäkt för detta!

Ansvaret är helt och hållet ditt från den sekunden din rigg hamnar i vattnet, till karpen är satt tillbaka, nu blev det rätt!

Det räcker inte med att du har världens Carp Care kit på backen bredvid din Bivvy, om ditt tackel och din rigg är helt åt  .... och inte är säker för karpen, så kolla att blyet kan lossna mm.

Jag har skrivit spaltkilometer om detta på bloggen, så kolla upp det, innan du börjar fiska. Är du ny som besökare på bloggen, kan du leta bland inläggen.
Din rigg kan vara supersäker, men det finns alltid faktorer, som kan ske och som vi inte kan förutse, men från detta ögonblick, var fisken ligger i säkert förvar i din håv och vidare, tills du sätter tillbaka fisken i samma vatten som den fångades, så är ansvaret på dig stort.

Hängde du upp dig på orden "Fisken i samma vatten som du fångade den"? Tyvärr så finns det en del, som tappar bort sig lite här och en del fisk sätts tillbaka i ett annat vatten!

Ett vatten, som ligger nära fiskarens bostad! Hur kan man bli så snurrig plötsligt ;-) Stoppa detta direkt och våga tala ut om dessa personer, detta måste stävjas!
Du behöver en stor matta, som klarar fiskens storlek och den ska ha en bra vaddering. Du behöver en weighsling, om du vill väga dina fiskar och du kan behöva en säck, för att kunna säcka fisken en kortare stund.

Minimera tiden var fisken är i säcken och säcka bara en fisk, om du absolut måste och gör det på djupt vatten med hård botten. Jag kommer till lite mera kring säckning längre fram i inlägget.
Ingen karpmetare, som vill kunna hålla huvudet högt, bör fiska utan dessa saker, ett Carp Care kit och en bra och kraftig Peang, det är viktiga saker, som du alltid bör eller måste ha med dig.

Jag tycker att detta skall ingå i reglerna för alla våra vatten, oavsett om det är små karpar eller stora, skriv in det i era regler och tvinga folket, att köpa dessa saker, som går på 360 kronor och se till att de verkligen används!

Kordas Carp Care kit innehåller tops, ett medel för skador på kroppen och ett medel för skador i munnen. Rengör skadan med lite torrt papper och applicera respektive medel på skadan, håll fisken i 20 - 30 sekunder, så dessa antiseptiska medel, får en chans att krypa in och göra sin verkan, innan du sätter tillbaka fisken i rätt sjö ...där kom den igen!
Små krokar för fisket i kalla vatten och dina kalla händer och fingrar, är ingen bra kombination och en Peang är ett ovärderligt hjälpmedel för att få ut en krok.

Skaffa dig en bra Peang och fäst den på mattans bärhandtag, så vet du alltid vart den är, även mitt i svinkalla natten.
Häll vatten över din fisk, oavsett väder! Dels så blir den ren och fin, på sommaren har fisken en förmåga att torka snabbt och nu vid denna årstid, finns det risk för att de kan frysa fenor och ögon mm.
Ha alltid vatten i närheten av din matta och blöt ner allt, innan du lägger ner fisken på mattan, är du ensam är, det bara att kicka till behållaren och sen lägga ner fisken.

Vid fiske i minusgrader har jag denna behållare och även en 5 liters hink med vatten stående vid mattan, en för att blötlägga matta och håv, samt fisken och hinken, har jag som reserv och ibland har jag min säck i hinken, något jag kommer till.
Är det riktigt kallt, så blöt ner fisken och lägg säcken över fisken, det gör den lugnare och sen blöter du lite till, men var snabb med avkrokning mm i minusgrader, fiskens ögon skadas fort och likaså fenorna.

Använd alltid blöta saker på fisken, tro inte att din torra säck inte fryser fast i fiskens skinn och slemmlager, det gör en kall säck direkt och det är bättre att ha säcken liggandes i hinken med vatten och lägga den över fisken.
Det kan uppstå flera problem under hårda frostnätter, var du kanske fiskar ensam, du får en fisk vid 16 - tiden och allt är frid och fröjd, sen går du och lägger dig och lufttemperaturen sjunker drastiskt under natten.

Klockan 04.00 kommer nästa take och din matta, som var blöt, är nu lika stel som en surfbräda och den vill du inte gärna lägga ner din fisk på eller hur?

Låt fisken vara i håven, men se till att den inte rymmer, tina upp mattan och weighslingen med vatten, innan du lägger upp fisken, du ser hur det kan se ut i fiske med en temperatur runt 8 - 10 minus i luften!
Som du kanske märkte, när du skulle håva din fisk, så var håvnätet stelt, ungefär som en snöskyffel och det var kanske inte så lätt att bara doppa ner den i vattenkanten på grund av den tunna isen, som nu ligger som en hinna över din fiskeplats.

Ett tips är att alltid ha med sig ett extra håvskaft, som du kan vispa upp ett hål i ishinnan, doppa din håv och håva din fisk, ta det lugnt bara, du hinner det.
Ibland ställer kylan till större problem, bilden är från ett tidigare pass, var det bildades 15 - 20 mm is i vattenhinken, det kom inget vatten, när jag sparkade till den och det var bara att stöta ner klacken, för att få hål på eländet och få ut säcken och vattnet.

Tre timmar senare var det samma sak igen och jag tog denna bild, karpen hamnade snabbt i säcken och lite bilder togs och sen fick den återgå till sina köldstela, men matglada polare.
Tillbaka till säckningen av en fisk. Se till att du har en bra lina i säcken och ett Houdini lås, så fisken inte kan rymmer genom att den pressar upp dragkedjan. Se även till att du knutar fast säcken ordentligt och ha koll på din fisk och säck, med jämna mellanrum.

För att vara säker på att fisken håller sig över bottnen, så kan du ha ett par frigolitkulor på din säck, men det bästa alternativet, är en Retaintion Sling av god kvalité.

Det innebär att den har bra flytkraft, så fisken inte vilar mot bottnen, att den har bra vatten genomströmning och att den har dragkedja hela vägen runt sidorna och öppningen i toppen.

Jag äger ingen sådan och det är för dåligt! Men jag har under alla år, endast använd mig av säckar under väldigt korta stundar, var man har väntad på fotohjälp eller fixat till kamera själv. Jag ska dock investera i en flytande sling, var så lugna för detta.
Här gick det undan, ett dubbel take mitt i natten och jag var tvungen att ha två fiskar i samma säck under ett par minuter. Ha aldrig mer en en fisk per säck, de stressar varann och det skapas mer panik, än vad som behövs.

Jag har alltid med mig två säckar, i fall nu att det brinner iväg på två spö samtidigt, det har hänt flera gånger under den kalla årstiden, var dygnet kan vara stendött i 23 ½ timme och under 30 minuter, så kan du landa tre karpar.

Jag hoppas du fick lite insikt över vad detta handlar om, det är tufft när det är kallt ute, det är ännu tuffare att lämna en 5 - season bag, som har en temperatur på säg 20 - 22 graders värme och sen helt yrvaken rusa ut på ett run i 8 minus, det känns mina vänner, tro mig!

Ock på kuppen, sen vara klar nog i skallen att landa din fisk med fryst vattenyta, fryst håv, frost och isbitar i mattan och fixa detta och sen ta hand om fisken.

Du fryser, du skakar av både kyla och adrenalinkicken du fick, dina fingrar är stela och du önskar att fisken hade nappat under dem ljusa timmarna, men klockan är 6 på morgonen, det är som kallast, det biter i din kropp, du har inte alla vinterkläderna på dig ... man vill bara tillbaka till värmen i sovsäcken, så fort som möjligt.

Men du har ett stort ansvar, du vet vart Peangen finns, vattnet, hinken med din fastfrysna säck och du sitter där nerhukad i dina tofflor, om du hann få på dig dem ... du måste ta hand om fisken på bäst tänkliga sätt, ansvaret är ditt och det är stort .. får du håll på isen i hinken?

I love this och det bästa av allt, det finns inte en ända mygga, som sticker dig, var byxröven glipar, jag lovar! Ut med er och upplev detta, prova, ingen har dött av lite frisk luft, bit ihop, värmen får du snart upp i sovsäcken och sen kan du nynna The heat is on .... till helgen provar jag detta igen för, jag vet inte för vilken gång i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.