måndag 19 november 2012

Den gångna helgens fiske!

Då var vi framme vid mitt fiske, som pågick under dagpass lördag och söndag. Jag beskriver exakt, som jag gick tillväga och vad som hände, inget är undangömt eller har mörklagts!

Jag hade en del mejl, när jag kom hem och det rörde sig om tillverkning av små perfekta bags, Lite kring fluorocarbonlina, användning av crumball pellets och mina tankar kring Solars Weed effect, det sistnämnda, är det flera som har köpt och vill gärna veta mina åsikter.

Allt detta gav mig en del foto jobb igår kväll, men jag kommer till allt detta under veckan, så häng för Guds skuld kvar och ta del av allt detta, jag tror att det blir bra och ganska så lärorikt.
Nu till helgens fiske! Vädret var båda dagarna grått och mulet, vattenytan var nästan blekan personifierad, förutom enstaka regnbågar, som var uppe försiktigt och bröt ytan.

Inga bubblor, ingen fizzing, endast en synlig karp, men jag vet att de är flera därute lite till höger om Vindskyddet och inne i dem döda och förruttnade näckrosorna.

4 spö på Matrixen och ett av dem används nästan alltid som ett Roving rod, ett spö, som kastas runt en gång i timmen eller tills jag tröttnar, eller hittar en intressant spot.
Tyvärr hann jag bara mäska en kväll under veckan, men jag drog på ganska saftigt för årstiden, det skulle inte bli kallt med frost och lite skulle ut, för att hålla dem kvar och leta, äta och komma igen och söka efter mer, när jag var där.
Jag sprider alltid 50 - 50 stycken 10 mm White Choclate boilies, med ett kaströr och lägger ut 6 - 8 boilies åt gången, det ger en bra spridning av de små chokladbitarna, som de tycker så mycket om.
Bland de spridda 10 mm boilies, lägger jag sedan ut 20 - 25 stycken White Choclate och Choclate Orange i 15 mm och jag har märkt att de gärna letar upp Choclate Orange som med sin orange färg, sticker ut lite extra bland alla vita bollar. Jag sprider dessa boilies genom, att lägga ut en av varje färg samtidigt i kaströret.
Jag blandar mina riggar just nu och kör minst två spö med 15 mm pop -ups av nämnda boilies. Små bags med boiliecrumb och jag experimenterar mycket med, hur mycket jag dippar mina bags.

Än så länge, har det visat sig att ungefär halva bagen med dipp, har fungerat bäst, men det kommer att ändra sig, när frosten sätter in och vattnet kyls ner ytterligare.
Under lördagen, var inte mitt Roving rod i farten, utan det lades på en hård fläck, som ni kunde läsa om igår och då vet ni även resultatet av detta, men det skulle bli mer av den varan.

10 minuter innan denna karp tog mitt bete, hade Pär ringt och hört hur det gick och jag talade om var jag hade mitt bete och vi pratade några minuter och lade på.

10 minuter senare ringde jag Pär, som nästan var på väg till mig och talade om vad som låg i säcken och Pär kom och hjälpte mig med bilderna.
Här har ni första fisken från lördagen, en väldig vacker Fully Scale, som börjar få lite orange färg, bland det maghonybruna och de guldfärgade äppelskivorna - Jag gillar detta skarpt med wintercolours, stort tack för hjälpen Pär!

Jag talade om för Pär att detta var min 149:e karp för året och frågade honom om, när nummer 150 kommer? - Den kommer snart, jag är jo här!

Det brukar bli karp för mig med Pär ståendes i swimmet och efter 40 minuter prat, small det till på högerspöet, som låg in till höger mot två buskage.
Pär tog åter kameran och jag talade om för honom att det kanske är koikarpen och att jag drillar väldigt lugnt, jag har bara en 10:ans kurv Shank.

- Drilla du sa Pär och det tog lite tid med denna fisk, som ville tillbaka, vart den kom ifrån, men med tiden fick den ger sig och allt gick bra, fast den ville gärna in i alla linor mm, men det jävelskapet, är jag van vid!
Det var en riktig fin och vacker fjällkarp, som inte hade några krokmärken i munnen och jag tror att det är en av dem, som satte ut i gölen för 3 år sedan.

Vi satte 21 stycken och en del av dessa har verkligen lagt på sig, både i form av storlek och muskelmassa, det är sjuka fighters!
De blir inte mycket finare än så, fina formar, lagom spolformad kropp och en massa power, Helt enkelt immaculate. Det kan man knappast säga om ....  ja ni vet nog vem jag menar!

Pär stack hem efter bilderna och önskade mig skitfiske och en timme senare, såg jag en karp sticka upp huvudet över vattenytan, för att sekunden senare, sjunka tillbaka igen, i en elegant rörelse.

Jag lade ett spö mot platsen, men det var för långt för mig att kasta, platsen tillåter inte att man står upp för att kasta och jag nådde inte riktigt ut dit karpen befann sig.
Fjällkarpen föll för detta bete, en 10 mm Mistral White Choclate och en 6 mm Bag ém fluoro röd boilies, båda sjunkande beten och en snäll kräfta, hade pulveriserad den röda boilien eller åkte den av hairet under resans gång mot min håv?

Det var vad, som hände under lördagen och innan jag stack hem, så mäskade jag exakt lika mycket, med samma beten och den hårda fläcken, nära land fick en näve 10 mm boilies och 10 stycken 15 mm och på söndagen skulle denna spot testas igen, kanske skulle den kunna ge en karp till?
Söndagen, ja, den blev lite av ett rollspel och jag fick verkligen kämpa och kämpa med allt möjligt och lite till, som synes och jag hade egentligen gett upp.

Men vid 11 - tiden hade jag ett par bleep på tredje spöet och var helt övertygad, om att det gick en karp därute i viken och bökade med mina beten.

Vid 12 - tiden fick jag ett snärtigt take, som stannade lika snabbt, som det kom och sekunden efter hoppade en Regnbåge på ytan rakt över mitt bete, var det den eller hade jag missat ett take från en karp? Man kan lugnt påstå att jag var nere för räkning!
Betet var en pop - up som hade pineappelflavour och pop -uppen, var gjord på Mistrals pop - up mix. Man brukar se lite små bitmärken från en Regnbåge, men det fanns inga och jag svor lite åt det hela.

Jag fick ut ett bete på platsen igen och gick sen bort i skogen och lade ut 10 boilies runt min foamnugget, som fortfarande visade mig vart mitt bete hade landat.

Det hjälpte inte ett skit och jag började med att prova lite olika beteskombinationer, rigglängder och matrialer, nada, inget, det ville sig inte!
Jag använda mitt högre spö, som Roving rod och kastade runt med 30 - 40 minuters mellanrum och ni ser själv, vad jag hann med under mina resterande 4 timmars fiske, det ville sig inte och jag var lika säker som Amen i kyrkan, att jag stod inför en blankning.
Men så skulle det inte bli! Någon var med mig, kanske var det han däruppe, ni vet. Vid 14.30 kom det lite ljusare väder in och solen var faktisk framme i, säg 5 minuter och då rasslade det till på vänstra spö och du gissar helt rätt, den hårda fläcken igen och samma visa, som under lördagen.

Blyet slets av i runnet och karpen drog rakt ut, precis, som den under lördagen och efter lite tumult inne vid land, så gick nummer 151 i håven och blev förevigat med kameran.

En fin radkarp, som tyngde ner vågen till 6060 gram och jag var räddad och överlycklig, jag vill inte blanka och gör allt för att slippa dessa sura - och tråkiga pass. Jag har nog aldrig varit mer säker på en blankning än under söndagen, men det löste sig med en vacker fisk.
Den kom på samma rigg, samma bete, samma spot, det var som en repris, det ända som skilde de två fångsterna åt, var tidspunkten var fisken kom in över fläcken och hittade min vita pop - up.

Det var min helg i stora drag, nu stundar 4 dagar på jobbet och till helgen blir det tre dagar med dagfiske eller kanske en lång session, vi får se hur det blir, jag hinner nog mäska minst två gånger, eller tre, om jag pyser efter detta inlägg.

Varför jag inte fick fisk ute i viken, vet jag inte, Mangotsson hade mäskat upp sig en plats på Vindskyddet, men fick avbryta sitt fiske på grund av en förkylning och karparna kanske var därute och bökade i sig hans beten?

Jag ska även passa på att gratulera Johan Emmertz till sin fina fjällkarp på 11,1 kilo från Lomma dammen och killen, som landade en enorm fin Brace i samma vatten, karpar på 15 respektive 19 kilo, alla på fishmealboilies! Stort Grattis grabbar!