söndag 18 november 2012

En effektiv pop - up rigg i höstmörkret.

Jag kommer i morgon med helgens fiske, vill bara klämma in en rigg här, som verkligen ger karpen problem! Kommer ni ihåg den lilla fläcken, som jag mäskade, men inte fiskade på? Just den hårda fläcken, stor ungefär, som en pizzatallrik och belägen 10 meter från land?

Den fläcken har gett två karpar i helgen och den karp, som jag såg och trodde var en fjällkarp, det visade sig vara en fin Fully Scale. Det runnet glömmer jag aldrig, det var så snabbt och det såg sjukt ut, när den stack iväg.
Vi var inne förut på in - line bly och hur du använder dem på den säkra sidan och precis så fiskade jag med denna rigg.

Leadcoren på utsidan av blyet och jag kysste mitt bly good - bye, innan jag lade ut riggen på den hårda fläcken.

Riggens längd är 7 - 8 cm lång och den är en form av Off - lead riggs, karpen går ner och tar pop - up boilien och när fisken rätter upp sig, får den hela blyets tyngd och kroken hamnar i underläppen.

En lite mer wised up karp, kanske stannar upp och spottar och kroken glider tillbaka på D:et och betets tyngd, nyper fast kroken så pass mycket, att karpen inte kan få bort den.

Stannar karpen och försöker att skaka bort det otrevliga, så kommer den att fastna mot blyet på grund av riggens korta längd, kurven och styvheten i riggen.
Riggmaterialet är Amnesia i 20 lb och här ser du mekaniken i riggen. Lekandet här ser till att kroken kan spinna runt i 360 grader och linken under silicone sleeven, gör att riggen har rörelse i alla riktningar och karpen får betet i munnen, oavsett från vilket håll den kommer ifrån.
Pop - up boilien är knuten och rig - ringen glider på det långa D:et. Gardners Long Shank Mugga i size 8, är kurvad och supersharp och krokfästet blir super, som ni snart ska få se.
Testa gärna riggen själv och prova framför allt, att testa den mot era fingrar, då får ni se vilken verkan den har. Smärta gör inte ont, men detta känns, jag lovar!
Prova att lyfta hela riggen med 3 oz bly, det går, men man får göra det sakta, vilket en karp inte gör. Nu kan du försöka att skaka loss dig!

När du sätter ihop denna rigg, så ska du kolla att det är relativt lätt att skaka loss blyet och använd en Peang eller liknande till detta.
Amnesialinan är enkel att kurva, du gör det enklast genom att pressa den över din tumme eller något annat, som kan forma linan.
Här är vad karpen hittar och ser och jag tror att på en hård stenbotten, så ser detta mindre misstänksamt ut eller kanske, får man ha ett bly med lite Chod fastlimmat. 

Jag hade dock inga problem i helgen med detta bly, två karpar kom in på fläcken. Jag hade inga bleeps eller annat tveksamt, utan bara två One - toners som var något i hästväg!
Här är den första av dem, den är från igår, den andra kom idag. Jag var övertygad om att det var fjällkarpen, som jag hade sett förra helgen, men det var en vacker Fully Scale och det gör definitivt inte fångsten sämre.
Lite make - up skadar aldrig och fotobitchen Slättengren tyckte faktiskt att det blev till det bättre - han springer fortfarande!

Nej, grabben ville ha en bild med mig, masken och helst en fisk och det lyckades vi bra med och alla blev nöjda, förutom karpen kanske? Ser den inte lite skrämd ut?
Thanx a lot! Come back another time and visit me! Jag tackade karpen för att den testade min rigg och sen stack den ut igen i friheten.

I morgon kommer det mera om helgens fiske, jag är helt slut och ska upp väldigt tidigt, men fram eftermiddagen i morgon, så kommer det mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.