tisdag 25 juni 2013

Ambushing del 1.

Ambushing ingår också i stalkingfisket, man har samma utrustning med sig, ett eller två spö och ett minimum av grejer, som jag nämnde senast och man är rörlig och fiskar effektivt.

Mitt eget sätt att bedriva detta fiske, är att sent på kvällen eller mitt i natten, gå runt med en stor hink med beten, det kan var boilies, pellets, partikelbeten eller en salig röra av allt detta.

Du ska inte mäska där, alla andra mäskar och fiskar, du ska lägga dina beten, var du ser fisk, vet att fisk kommer in eller vart du misstänker att fisken kommer in eller rör sig förbi och dem bästa ställen är där, var ingen annan fiskar eller kan placera ett bete och det är inte närmsta haket vid parkeringen! 

Där på dessa lugna platser, kommer du att lyckas, tänk på vad jag sa, karpen visitera varje kvadratmeter av sjö, så länge det är lugnt!
Jag använder två spö, 2 larm, 2 hangers, en 2 - Rod Buzzer bar och en bankstick med stabilizer, det räcker långt och det tar inte mycket plats ihoprullad med håven och mattan, jag har endast flera banksticks, om jag fiskar mot snags.

Hinken är igen min stol och ett litet fodral med leadcores, riggar och bly, är vad hinken fylls på med, allt annat finns kvar av det jag nämnde senast, även min Method bag med doggy mm, man vet aldrig vad som kanske dyker upp.
Att känna till vattnet är en stor fördel, så är det alltid i fisket, men detta kan bedrivas i alla typer av vatten, allt från små intima pölar, var du smyger från plats till plats och även i stora sjöar, var du kanske tar bilen mellan platserna under mäskningen och under själva fisket.

Här ett litet fint hak, var buskarna ger dig skydd, lagom djupt vatten och lite växtlighet, som karparna gillar och här passerar dem varje dag, vid relativt fasta klockslag och jag är på plats en liten stund innan, med exempelvis ett flötmete, som jag kommer till i del 2.
Platserna kan vara som här, igenväxta ställen, här gillar många inte att fiska på grund av rädslan för att tappa fisken mm. Det är här du ska lägga din mäsk och sen kassera in, betydlig mer än vad du har lagt ut.
Ta en runda och regga vattnet, bedöm hur många bra platser det finns och bedöm hur mycket mäsk det går åt, för att mäska dessa platser. Mäska, när ingen annan ser vad du håller på med och jag tänker på en liten grupp personer och fåglarna.
Ett par Cobra skopor räcker gott, för att hålla karparna kvar under ganska lång tid och lägg även en del av det, som du tänker använda som krokbete.

Är det bara lugn och ro på dessa ställen, så kommer fisken in och det sker snabbare än många tror. Jag har suttit många tidiga mornar och studerat karp, som äter rak ner framför mig och man lär sig så oändligt mycket av detta.

Detta krävs dock att du kan smyga dig fram och vara stilla utan att skrämma fisken, så tystnad, lite stelhet, sakta rörelser och bra kläder, är ett måste och ha gärna en bit camounät med dig, som hjälp och det sätter du upp under natten, på den där lite öppna platsen du vet.
Partikelbeten är bra och håller fisken kvar länge, pellets i blandade storlekar är också bra beten, som karparna gillar och en blandning av små och vidare upp till stora pellets, gör att det hela tiden finns doft och föda, tills du kommer och du kan alltid sänka ner en eller ett par PVA - bags tillsammans med riggen din.
Jag  gillar partikel beten och fiskar gärna med en effektiv pop - up rigg med en liten pop - up, som verkligen sticker ut med sin färg. Här tror jag det var en 14 mm Dynamite Squid Octopus, som fiskades över denna partimix.

Men har du mycket oönskade arter i ditt vatten, som Braxen, Sutare Mört mm, så skippa detta med partikelbeten och pellets och använd boilies, det ger lite mer lugn och ro i dessa små tighta och intima swims.
Snowmans i 15 mm kan vara bra, men fortfarande vill och kan dem oönskade arterna ta dessa beten, dem tar det mesta av våra beten ändå, men får du problem, så prova Tiger nuts eller ...
.. använd större boilies och dubbla sådana, det brukar hjälpa, det gäller att ta karpen först av allt, inte en Braxen, som skrämmer bort det du är ute efter.

Fisket går alltså ut på att du går en runda och mäskar ett antal platser och sen fiskar du av dessa under en kort stund, det märks och syns ganska snabbt och det finns karp på platsen. Man ser bubblor, rörelser och bottenslammet, som virvlas upp mm.

Ta en fisk eller fiska max en timme och gå vidare, har du inte fått något, mäska ytterligare platsen och återkom senare på dagen. På det sätt fiskar du av flera platser, var andra inte har fiskat och karpen känner sig betydligt tryggare här och det underlättar det hela för dig.
Enkla riggar är det bästa och för boilies på bottnen, är det detta jag använder, en sjunkande braid i 20 lb och en stark krok, som knyts fast med en Knotless knot. 

Leadcoren ligger längs bottnen och jag fiskar antingen med slak lina eller med Hangers, som står på halv stång, alltså halvvägs mellan spöklingan och marken.

Jag sitter nära spöna, min planering ligger fast och jag avviker aldrig någonsin från den, precis som under mitt fiske på ytan. Jag spanar in vad som sker på platsen och sitter alltid så nära spöna, jag bara kan och är med på noterna hela tiden.
Det är viktigt att dina bly kan släppa från din rigg, oftast fiskar man på lite tuffare ställen och det gäller att bli av med blyet direkt och fisken kommer upp i vattnet och blir så mycket enklare att landa.

Blytyper finns det gott om och jag håller mig till In - line Pear leads eller Flat pears, som med sin kompakta form, krokar väldigt bra och några längre kast behöver man inte, oftast är det bara att läggas ner riggen. Jag använder även en del Grippa leads, var jag limmar fast en bit sittdyna i hålet och injekserar dipp direkt i sittdynabiten.

Kolla alltid platsen noga, det är inte alla platser var en bolt - rigg lämpar sig och jag använder gärna en del glidande riggar också på platser var det är riktigt tight mellan buskarna eller annat, ingen ger väl Usaine Bolt 5 meters försprång eller?

Flötmete, som jag kommer med i del 2, är väldigt effektivt på dessa trånga platser och denna metod lura oftast karparna med väldigt enkla beten och hemmagjorda flöten.
När väl karparna har hittat din lilla fälla under busken eller rak under dig, så räcker det gott och väl med en bra doft och ett par beten. Ta en titt på bilden och du ser två 20 mm boilies, som är mitt krokbete och  för att ta ett exempel på doft: 2 stycken 20 mm boilies ger dig en så här stor stick med boiliecrumb och den kan du halvera!

Du ska endast ha en bra doft runt ditt krokbeten och det får du här och karpen tar dina 2 stycken 20 mm, som ligger mitt i den goda smeten och du tar en karp med endast tre boilies och sen pyser du vidare till nästa plats med karp, som väntar på dig o s v.
Detta fiske är roligt och spännande och du lär dig väldigt mycket och en dags fiske, kan ge många fiskar på mattan, om du bara sköter dina kort rätt. Denna karp togs i Linnéasjön på en lite konstig plats, men jag satt tre meter från spöet på en parksoffa, lite som en turist eller en gammal gubbe, som behövde en paus och det där, är dem vana vid i den sjön, därav den fula röda T - shirt.

Sen finns det platser, var jag sätter upp ett camounät, samtidigt som jag mäskar och använder nätet, för att kunna komma fram utan att synas och det kan räcka med en bit nät på 1 x 1 meter och fisken har vant sig vid detta, när jag kommer fram under dagen.

Del 2 kommer troligen redan i morgon och här tittar vi lite djupare på flötmete, fiske med bröd, frilinafiske, nappindikation mm, så är du sugen på mer av detta med Ambushing, så titta in i morgon kväll. Trevlig kväll på er, det ska jag ha. Hoppas det blir med en karp från ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.