lördag 29 juni 2013

Early morning succes!

Slynan barrikaderade sig i Bloms vik igår och började med att bränna en bra fisk, jag ringde honom och bad honom om att skärpa sig lite och det gjorde han och sen landade han tre fina karpar, med en fisk på 8,1 kilo och sen åkte han hem till gräsmattan som skulle klippas innan avfärd till husvagnen.

Med bröd och nya doggy, så var saken klar, för min egen del, det skulle upp en fisk i Linnéasjön denna morgon. Hela östra sidan var fullbokat med folk, tror det var Breamteam som var i farten, så jag började nere vid Grönvägen och här fanns det bara fågel till förbannelse inom 5 minuter och jag drog vidare och gömde mig i Joelskogens mest snaggiga ställe.
Brännis dipp, Enterprise fakebait, Gardner Talon Tip Wide Gape och Wychwood Extricator. That´s all I need!
Här var det till en början dött som graven och jag satte mig en stund och tittade, jag hade mentalt gett upp efter 40 minuters väntan och var på väg att stappla mig till cykeln, då jag såg en mun mitt i värsta spenaten och jag backade snabbt tillbaka och satte mig på hinken igen.

Karpen tog en del beten och med braiden över alla näckrosbladen och mitt mandeldoftande fakebait i en liten glipa, så var den chanslös och mot Extricatorspöets power, hade den inte en suck.
Den första för dagen.
 Det visade sig vara en fin linjär karp, som försökte allt för att komma ut från området med växtlighet, men det tog inte många sekunder, innan den kunde läggas i gräset bakom mig och jag tog denna bild och den fick sin frihet igen.

Ingen rörelse någonstans, ingen hade hört mitt och fiskens rabalder och jag cyklade vidare in till Vesan, ett tight swim, var det alltid går en eller flera karpar. Sjön låg spegelblank denna morgon, men det skulle snart bli lite ringar på vattenytan inne i Vesan, det fanns en karp där!
Lite djungel och tufft att landa fisk.
Samma grejer och samma beten lades ut och jag hann bara röka en cigg, innan en karp började ta för sig ute vid busken och sakta fick jag den närmre, genom att mäska korta och kortare, det fungerade bra, nästan lite som vanligt skulle jag vilja säga och till slut hade jag den framför mig i vasskanten.
Morgonens andra fisk, föll också för mandeldoften och fakebait.
En snabb koll på betet, så kroken satt rätt och sen ett dop i Brännis mandel dipp och för att få fram karpen till rätt position, så lade jag ner lite beten i kanten och den hungriga kom fram och jag kunde nu sakta placera mitt bete.

Nappet var nästan som i ultrarapid, sakta hävde den upp sig i ytan och sög in betet, spöets respons var det inget fel på, när jag satte kroken, men explosionen i vattnet och första försöket till frihet, slutade med att linan gick fast i en stor gren och sen i en lång slana, som någon hade placerat där.

Jag pressade och lyckades få fri fisken från allt skit och den vältrade sig själv i håven och var min. Jag har svårt att tro att detta bråte hade drivit in med vindens hjälp, men nu är detta borttaget och jag kan fortsätta att fiska där, kanske redan i kväll, när allt har lugnat ner sig.
Okuma Safina Noir SFR - 40, en rulle som pallar trycket.
Jag är mäkta imponerad av dessa rullars prestanda och rekommenderar dem högt som rullar för stalkingfisket, var man behöver bra linupplägg och en bra broms.

Jag är än mera imponerad av den gamla Power Pro braid, som ligger på spolen och jag tror att den är över 5 år gammal, men den är lika stark, men mjukare och den räddade mig i morse, som så många gånger förut.
Ett av mina valda swims denna morgon och nu torkar byxorna!
Det blev en karp här och det blev lite blöta byxben, men vad gör det? Är det bara det lilla, som ska till för att fånga en fin fisk, så är det värt det. Det finns dem dagarna, var man kan vara ute i många timmar utan ens få chansen att fiska på en fisk, så denna tidiga morgon blev en succé att minnas.

Dagen är lång, vi får se om jag sticker ner en stund under kvällen. Jag såg skymten av en Gräskarp på ett ställe och det kliar i mig. Jag vill så gärna ha en av dem stora i sjön, så jag kanske provar i kväll, om inte så finns det alltid en morgondag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.