lördag 15 juni 2013

Jaffa igen, men inte utan ett litet trick!

Dagens fiske var inte lätt och ej heller problemfritt, för det första kom jag iväg sent, inga andra transportmedel, än järnhästen fanns hemma och det fanns lite saker jag skulle hinna med, innan jag stack ner till Linnéasjön för lite fiske på ytan.

Jag var framme vid 13 - tiden och började mitt sökande i Joelskogen och jag hittade 4 solande karpar, varav den ena av dem var större. Ut med lite Doggy och de tog ett par bitar och sen försvann dem igen, de var som bortblåsta!

Jag hittade dem igen nere vid Grönvägen, var de igen stod och solade, men den stora fanns inte ibland dessa fiskar och jag gav dem lite bete och provade, men igen utan resultat och när två förståndsförstörda idioter ställde sig mitt på broräcket, så var det över.

Den hade med sig doggy och ett spö, men ingen håv och jag undrade om hur dem skulle få upp en eventuell karp? - Vi hoppat i och tar upp den med händerna - Ja eller hur blev mitt svar och dessa nutz fiskade i Vesan bara 15 minuter innan och där kan dem ju hoppa i och ta karpen med händerna! - Fan jag vet inte vart en del är på väg?
Tillbaka till fisket och mitt sökande, som återigen företogs i Joelskogen, men inget visade sig, några unga tjejer spinnfiskade mitt i spenaten och jag begav mig vidare runt sjön. Jag hittade en fisk som tog enstaka bitar längst ute i änden av en vasskant och vägen ut ditt var ett rent ut sagt ett helvete.

Väl på plats, skulle det visa sig var just Jaffa, som försvann tidigare under dagen, men nu hade jag chansen att lura henne inne bland näckrosorna, trodde jag!

Den lilla feta damen har under alla år lärt sig ett och annat och  hon märkte hela tiden min braid, även när jag försökte att lägga denna över näckebladen.

Hon kom till slut och gjorde bort sig för andra gången i år för min del och hon drog ner vägen till 9,875 kilo och jag var ganska nöjd med mitt agerande och trick, som vi snart kommer till. Jag hade turen på min sida, kroken släppte i samma sekund, jag lyfte upp håven över fisken!
Någon blompinne hade jag självklart inte med mig, men hjälpen fanns runt mig, jag satt i denna grönska av Kolvasstrån och det var bara att klippa till en bit och gör sig en liten fälla och den fungerade, så klockrent att det skulle ses!

En bit Kolvass med en skåra i varje ände för linan och sen är det bara att linda linan runt strået, som visat här på bilden.
Lämna ett par centimeter mellan strået och betet/kroken och tryck fast linan i skåran och det är nästan klart för att lura karpen ...
... en sak gjorde jag innan strået och betet placerades ut och det var att doppa betet och en bit av strået i Lennart Brännströms suveräna tonfisk dipp, men sen var det färdigt för utlägg mellan två näckrosblad.
Dippen sugs in lite i strået och det kan bara locka fram fisken som undersöker och den hitta källan och mitt bete, så enkelt var det att få Jaffa på fall nu i kväll, det kanske blir värre nästa gång?
Så här ser den kriminella delen av denna rigg ut, det räcker gott för att karpen inte ska kunna urskilja linan mellan strået och betet.
Kolvass flyter ganska högt på vattenytan, jag krokar, när jag antingen ser att bete är inne i munnen på fisken eller när fisken dra ner ena änden av strået.

Strået ser du aldrig igen, men linan rättas i krokningen och du får bra kontakt med fisken direkt. Ni som fiskar efter gräskarp, kan med stor fördel använda dessa strå, som denna karp livnär sig på och ha gärna en fin färsk brödbit på kroken.

Alla karpar har inte lekt än, men Jaffa hade bara en svart sörja i sig, ett bevis på att hon och många andra karpar i sjön, har decimerat beståndet av grodyngel hårt dem senaste dagarna.

Jag försökte på hemvägen att räkna ut hur många gånger jag har landat denna fisk, men jag har tappat räkningen tyvärr, men det är många gånger genom årens lopp. Helgen är räddat med en fin fisk, i morgon kommer regnet, men jag ger det ett försök ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.