söndag 16 juni 2013

What a statement!

Jag bläddrade genom Advanced Carpfishing magasinet härom dagen och hittade en liten notis om Daiwas Tournamet ST 5000 rullar och jag kan bara hålla med vad man skriver om dessa slitvargar till rullar.
Jag köpte mina hösten 2005 och det efter många turer fram och tillbaka angående priset per rulle och sen priset för extra spolar, men till slut fanns pengarna där och jag slog till.

Jag har aldrig haft en rulle, som är så skön att fiska med, gången, linupplägget och framför allt bromsen på dessa rullar och man måste ta i betraktning att dessa rullar började tillverkas för ganska många år sedan, men dem håller fortfarande en enorm fin prestanda.
Det var julafton, den där novemberkvällen 2005, när dem kom från Tacklebox, 4 rullar och 4 extra spolar, Spoolcase från Fox, samt nylonlina och braid.

Priset för hela kalaset gick ledigt på ca 14 000 kronor, men det har jag aldrig ångrad en enda sekund och duger dem åt Terry Hearn och andra stora namn i Engelsk karpfiske, då räcker dem minsann mer än väl till mig.
Här hänger dem på mina Diaflash Bug, men numera är de fastklistrade på mina Greys X - Flites och jag är så nöjd med dem och den kombinationen av spö/rulle.

Någon frågade mig under detta pass om dessa rullar var bra? - Vad svarar man på en sådan fråga? Mitt svar blev lite kaxigt - Ja, annars hade jag inte fyra stycken!
Jag verken vill eller skall klanka ner på Daiwas Basia, men denna rulle passar inte mig och det av två orsaker, det ena är veven, som jag tycker känns konstig, invevningshastigheten har jag hört flera gnälla om och så är dem väldigt känsliga mot smuts och blir lätt repade i lacken mm.

Dessa rullar på bilden, servade jag åt Johan Wertvein och plockade isär dem, konstruktionen är väldigt enkel och de hade fått i sig en del smuts, inga stora mängder, men nog för att dem inte gick som dem skulle och sen har vi prislappen.
Jag provade inte Johans nya Centuryspö C2, snygga slimline rods med fina kastegenskaper, men Johan berättade att med en markerknut på linan, så dör kastet direkt, när denna knut går genom Fujis Kigan rings och det låter inte bra.
Vad som var än värre, var att han inte fick 3 spö i samma pundklass, som han beställde, något jag aldrig hade accepterad för ett pris av 460 £ per spö!

Nu ska Gonzo rastas lite och sen ska järnhästen packas och jag ska försöka att ta mig en karp, innan regnet kommer i eftermiddag, det finns många sätt att bli blöt på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.