måndag 1 juli 2013

JRC Stainless Steel Banksticks.

Jag har det bästa i rostfritt och det kommer enligt min mening från Matrix, suveräna prylar, men även ett högt pris. På andra plats på grund av priset kontra utförande, kommer JRC rostfria range och vi tar en titt på deras slimline sticks i 40 cm i dag.
JRC har dessa i 30, 40, 60 och 75 cm längd och 60 och 75 cm modellerna har en vanlig tumskruv som läsning. Jag har valt 40 cm sticks för mitt fiske, lagom små att ha med sig, lagom långa för mitt smygande eller utplacering av ett spö, lite low profile i grönskan.
Dessa Banksticks har en väldigt enkel, men bra låsning, en fingervänlig skruv, som lossnar eller låser väldigt lätt, utan någon större kraft och det är bra, framför allt med kalla fingrar.

Alla JRC Banksticks har graverade logon, en trevlig syn i väntan på nästa take från en karp och kvaliteten är på topp. Priset ligger på 129 kronor för 40 cm och 109 kronor för 30 cm, sen ökar priset lite, jo längre dessa Banksticks blir.
Man kan inte vrida dessa Banksticks, det ser den platta sidan till och det gillar jag och allt är mycket stabilt. Det finns Banksticks stabilizers till dessa 13 mm sticks och även till JRC´s Chunky sticks, så det finns lite för alla och för varje plånbok.
Låsningen är enkel med en liten nylonbussning, som pressas ihop när man låser med skruven och det sitter väldig tight och låser bra, det räcker gott och väl med ett halvt varv på skruven och och du kan inte dra upp eller ner i den teleskopiska delen, men ett halv varv tillbaka och du kan höja eller sänka med endast två fingrar.
Spetsen är som vanligt och du får ner dessa Banksticks i princip överallt, förutom i en berggrund, där gäller det att ha en pod.

Färgen är inte bling - bling, utan bara den där råa rostfria stål färgen och det är inget, som skrämmer fisk som går nära eller under spötoppen.
Jag har dessa för mitt Ambushfiske, för spöet som ska läggas lite off - side. Fox MMX - larmet håller fast min rodsaver och Solars Recoil hangers och mer än så behövs inte. Ut med riggarna och ändbuttarna står på backen eller på min beteshink och väntan kan börja.

Söker du billiga och bra rostfria Banksticks, så titta först på vad JRC har att erbjuda, de är fina grejer som håller enormt länge, det är stabilt och det till samma pris som en del Aluminiumsticks, som efter 3 månader är krokiga, spetsen är dålig och det hela hänger på trekvart, på grund av det mjuka materialet har gett med sig på ett eller annat sätt.
Jag ramlade av en tillfällighet över denna 2 kilos påse med kattmat från Eldorado: Torrfoder med Sardiner, priset var 23 spänn och självklart tog jag med mig en påse för att testa under kvällens fiske igår i Linnéasjön.

Nu spelade det ingen roll vad jag hade med mig igår, det fanns ingen synlig fisk eller någon fisk, som ville gå upp på ytan någonstans i hela sjön, men jag ska testa dessa billiga floaters och se vad dem går för.
Det dofter rent ut sagt .... ni vet nog vad jag menar, ungefär som dem små torkade fiskar, man ger till hundar och katter. Två olika färger och 4 olika former och det är bra, det gör det svårt för karpen att urskilja mitt krokbete, som blir den femte formen i betesmassan.

Jag återkommer med dessa efter test, men formerna på dessa beten, gör att dem sprids ut ganska mycket, när man skjuter ut dem med en katapult och det är på gott och ont, men i en liten PVA - bag, som får driva in till mig med vindens hjälp och Sardinstanken mm ... det ska nog fungera bra, det kommer att fungera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.