söndag 13 oktober 2013

Bad Weekend eller ska jag skylla på den kalla ostvinden ...

Jag ska inte skylla på något, men jag vet inte riktigt vad som hände under helgen. Jag började med att hitta karp ute på 5 - 6 meters djup över en mjuk botten och saken var klar.

Jag mäskade sparsamt under veckan och skulle nog ha haft med mig SmartCast lodet under själva fisket. Väl framme på fredagsmorgonen röjde jag sen ett hak i vassen och satte upp pod och spöna och stämde av spöna med mitt markerspö, så allt stämde med rätt avstånd och fisket kunde börja.
Två flatingar och två Mörtar under hela ljusa dagen och ingen karp och det förvånade mig mycket, men en karp skulle det bli, men det var först vid 19 - tiden på kvällen i regn och mörke.

En fin spegel på 8860 gram som höll sig snäll fram till fotograferingen och den var totalt galen av sig och mina bilder blev inte bra, inte ens dem, var den låg i slingen på mattan och det fanns bara en utväg i detta och det var att släppa den.

En ganska blek fisk, som jag kanske har fångat förut, kanske inte och jag skickade Staffan den bästa bilden, för verifiering av fisken. (Hoppas du ser att det är en karp :-)
Jag hade gott om tid för att leka med Delkims nya Smart Clips och jag måste säga att jag är imponerad av dessa, inga trassel, bra indikation och jag testade att kasta flera gånger utan att dem trasslade sig med linan, inte ens att linan lade sig över clipset, vilket brukar ske.

Jag hade ett Smart clips på mitt spodspö och kastade 15 - 20 kast från 80 -  ? meter, dessa clips stör inte kasten, dem trasslar sig inte, men indikationen blir bättre och den blir ännu bättre om du justera clipset på klingan efter dina hangers eller annat.
Jag hade fyra spön ute både fredag och lördag och ett spö var med en fishmealboilie, ett hemmarull som har legat i frysen länge, det gav Braxen och Mört, till min stora glädje eller hur?
Lite större bags på alla spöna och dem tre andra spön fiskade med Coconut Krill, I 40 och SLR boilies från Mistral Baits, men ingen karp på dessa beten, konstigt nog.

Ända karpen kom på en liten panikåtgärd i grevens tid och det var 2 x 15 mm Red Birdspice, som denna ensamma strykare hittade och det räddade fredagens fiske.
På lördagsmorgonen bjud jag på denna frukost, på två av mina spö, som bestod av Mistrals Ten pellets och 15 mm I 40 boilies, ingen kom på denna inbjudan och då är det illa eller rättare sagt, då finns det ingen karp i området, så enkelt är det!
På dem två andra spö hade jag detta serverad, igen Ten pellets och fina 20 mm SLR med sin fina leverdoft, och inga besökare under hela lördagen!

Jag bad min Ängel om att komma ner med mitt SmartCast lod och med lodet på spodspöet, besannades mina farhågor, det fanns inte en fena framför mig och jag gav upp.

Jag gav upp så pass, att jag jobbade över i dag och nu är den nya 20 tusenkronors soffan i skinn betalt och Mr. Kronofogde kan icke avhämta denna. Så där har ni min fina helg sett med mitt perspektiv!
Mistrals Ten Pellets innehåller 10 olika pellets i 10 olika storlekar och dem har en fin doft och jag gillar detta koncept, som håller doften längre i ditt swim och framför allt så gör dem olika upplösningstider, att det finns lite kvar, när karparna väl kommer in.
Här ser du dem olika storlekarna och färgerna på Mistrals Ten Pellets och du hittar dessa hos www.metebolaget.se bland hela Mistrals Baits effektiva range av beten.
Lördagen bjöd på fint väder, men en kall ostlig vind som gick genom benmärgen, ingen fisk och det gav mig gott om tid för att göra nya features till bloggen, så dessa kommer inom en snar framtid.

Jag hade lite samtal med Staffan Berg, som hade bosatt sig i Rismåla under natten och på lördagsmorgonen hade han fått en liten linjär karp på 3 - 4 kilo och lite senare ...
... hade Lädernunnan klivit på och jag bad honom om lite bilder och så blev det och här har vi honom med Nunnan klädd i äkta skinn, precis som min nya soffa. - Kanske dags att bli soffliggare? Glöm det, det kommer nya helger och nya utmaningar för mig!

Skönt att se att denna fisk har klarat sig, det var samma karp som jag satte så fint i en stubbe inne i Bloms vik för 14 dagar sen. Den var då helt slut, men har kommit igång igen och det är glädjande att se och vi ser att den ökar i vikt.
Han var lite störande och i nästa samtal blev vi avbrytna av ett skrikande larm och Staffan skrek vi hörs i telefonen och jag återgick till mitt fotoarbete.

20 minuter senare störde han mig igen och talade om att han hade fått en fin spegel och han skulle skicka över bilder, så här har vi den fisken och den har jag faktiskt hör och häpna inte fångat i gölen!

Det finns dem exemplaren som håller sig borta, bland annat 2 spegelkarpar som är runt 10 plus, men det kommer en vacker dag och kanske är jag den lyckliga? Det kan bara bli bättre än denna helg - Förbannade ostvind ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.