lördag 12 oktober 2013

KD - riggen på rätt sätt!

Jag får många frågor och en av dessa, var om jag kunde vara snäll och visa exakt hur jag gör mina KD - riggar och det skulle helst ske steg för steg. 

Inga problem! Jag är en snäll person, den kommer här och sen kan ni den och ni kommer att få flera svårflörtade karpar på mattan i höst.

Jag ska bara säga att jag kommer att besvara era frågor både på bloggen och via mejl, ni väntar inte förgäves, men jag har fullt upp och lite tid till fiske måste jag bara klämma in, men mina svar kommer och fortsätt gärna att ställa era frågor. 

Nu till riggen, som jag oftast gör för två stycken 15 mm boilies eller för en Snowman och denna gång använder jag en 20 lb braid, Gardners Muggakrok i storlek 8, Solars Hair Gauge och en Korda Link loop, ja och så boilies, needle, sax ...  ni vet vad som behövs.
Börja med att göra en hairögla, så pass stor att knuten hamnar inuti den boilie, som sitter närmast kroken, gör denna ögla med en Figure 8 knot och den knuten glider aldrig upp.

Två tungas beten som sitter tight ihop är svårare att spotta ut och det hjälper till att få riggens mekanism att fungera, men den fungerar lika bra med ett eller tre beten på hairet.
Kapa av den önskade längden på ditt riggmaterial och för genom detta som visat, öglan skall sitta på krokens baksida så att säga.
För 2 stycken 15 mm boilies behöver vi en hairlängd på 30 mm och jag använder Solars Hair Gauge, men man kan montera sina boilies på hairöglan först och sen stämma av avståndet, så det blir rätt.
Linda nu två varv och detta låser fast hairet lite och du får hålla fast det med fingrarna, så det inte glider eller flyttar sig.
Efter dessa två lindningsvarv, viker du ut hairet som visat och fortsätter med 5 varv ner på kroken och sedan 3 varv tillbaka och dessa tre varv ska över dem 5 varven du nyss gjorde.

Dessa varv tillbaka ger större styrka i knuten och därefter går du förbi hairet och gör två varv och avslutar knuten genom att ...
... föra linänden genom kroköglan, som visat här och sen stramar du knuten, se till att hairet ligger i linje med kroken rygg.
I andra änden av ditt material knyter du fast en Link loop med en 5 - turn Grinner knut, som finns på annan plats på bloggen, eller avslutar med en ögla och även den ska knytas med en Figure 8 knot.
Fukta alltid alla knutar och provpressa dem med exempelvis en Korda Pulla eller annat, som passar i öglan eller Link loopen och nu är riggen färdig knyten.
Jag gjorde tre riggar som är identiska, dock ser du att den ena riggen har två knuten på hairet, jag visar dig detta, för att det kan lätt bli lite fel ibland, braid glider i handen o s v.

Men skulle hairet bli för långt, så är det bara att göra en eller två överhands knutar, så det passar. Hairet ska inte vara längre, än att kroken är tät på dina beten, något jag kommer till strax!
Mina färdiga riggar fick lite svarta fläckar med en vattenfast tuschpenna, du kan blanda färger hur som helst, bara pennorna är vattenfasta.
Här är dem färdiga riggarna, men blev detta nu perfekt och ger dessa riggar perfekta krokfästen, prickar dessa riggar verkligen det mesta, som plockar upp våra beten?
Vi monterar lite boilies och tittar sen, här är det Coconut Krill, I 40 och Red Birdspice, som jag använde just för tillfället och mitt pågående fiske och ni ser hur nära kroken är, när man viker in kroken och så ska det vara oavsett betesstorlek.
Så här ser riggarna ut och nu ökade avståndet mellan krok och bete och den aggressiva vinkeln kommer fram och det är den, som gör det så svårt för fisken att undkomma att bli prickat.

Fisken kan suga upp dessa beten, den kan spotta eller blåsa ut dem eller skaka sig för att få ut dem, men det är svårt och kroken hittar väldigt ofta, jag skulle vilja säga till 85 % ett riktigt bra krokfäste i fiskens mun.
Det spelar ingen roll om det är karp, sutare, mört eller som här, en braxen som försöker, dem fastnar och för det mesta sitter kroken nere i och genom underkäken och ett bättre krokfäste går inte att få.

Jag vet att man kan bli smått hysterisk över ett gäng braxar, men se det så här, dina beten lockar och drar till sig dessa plågoandar och karpen är aldrig långt borta.

Kolla allt du fångar och ta notis av hur fisken är krokat, det ger dig en fingervisning om att allt är rätt, fast fel art kanske?

Titta noga på bilden ovan, det blir inte bättre än så här, lär dig KD - riggen både med braid hela vägen och även med ett styvare hair av nylon, som finns på bloggen och du kommer aldrig att återvända till något annat, det är stor skillnad på riggar och riggar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.