onsdag 16 oktober 2013

Can you see the point?

Vad jag menar här, är om du kan se din krokspets! Vi kan känna om den är vass och vi kan kan testa den mot en nagel och se om den fastnar eller glider på nageln. 

Det är ett ganska bra sätt att kolla en krokspets, men krokspetsen kan vara böjd lite åt sidan och den känns vass, men mot en underläpp, är det inte alltid att kroken fastnar och för detta finns det ett riktigt bra hjälpmedel.
Det finns inget mer lugnande för själen än att sitta bakom spöna och veta att betet fungerar och tar bara fisken tar mina beten så fastnar dem.

Vi vill alla landa allt som nappar, det kan ju vara just den där fisken, du har jagat i flera månader eller rent av år, i ett tufft vatten och den vill man landa.

Super vassa krokar hjälper dig att lyckas och bilden här är inte arrangerad, utan det kom som så många gånger förut ett dubbel take på två spö och båda har fastnat på vassa krokar som penetrerar munnen och man kan landa fisken.

Vi har inte lyckats att konstruera riggen, som är 100 % och vi kommer förmodligen aldrig att göra det heller, på grund av fiskarnas förmåga att ändra sitt beteende under måltiderna.

Men vi kan göra vårt bästa för att komma närmre än vart, vi står i dagens läge och och där vi har en bra bit kvar, vilket ett flertal undervattensfilmer klart och tydligt visar och bevisar.
WEDO i Tyskland tillverkar ett förstoringsglas med en lampa, som är suverän för att kolla dina krokar innan användning och under slipning av krokspetsen.

Nu sitter det nog några och säger att Gardners The Eye är bra, visst är det bra, men inte för folk med progressiva glasögon, jag personligen ser inte om krokspetsen är sylvass utan mina Coca-cola bottnar!

The Eye är bra för folk utan permanenta glasögon och bra ljusförhållanden, men inte för slipning av en krok mitt i natten - Ja men då byter jag bara ut riggen mot en ny säger du, men är den nya kroken tillräckligt vass?
Drar man ut detta förstoringsglas, så tänds en liten bra LED - lampa och man ser krokspetsen hur bra som helst och dessa förstoringsglas finns hos Claes Olsson för en ringa summa pengar och även batterier.

Så här har du ett bra hjälpmedel oavsett ljusförhållanden eller tid på dygnet och jag slipar alltid mina krokar i en flugbindningsstäd som fästs på mitt bivvytable och lampan är alltid riktad mot kroken i rätt synfält, vilket en fick lampa inte är och man ser mer med två ögon än ett, so to speak!
Det är inte lätt att fotografera genom ett förstoringsglas och det är inget fel på denna Gardner Mugga, allt detta är endast för demonstrations syfte, inget annat!
Här ser man tydligt skillnaden, fast bilden inte har den bästa skärpan, men det visar ändå om krokspetsen skulle var dålig eller bra som här.
Jag vet inget om förstoringen på dessa WEDO, men här ses det klart och tydligt att det handlar om ganska stor förstoring, om man jämför väven på min betesbag i förstoringsglaset och bredvid.
Här är det en gammal Korda Wide Gape, som fick sig en slipning, igen svårt att få bra skärpa utan ett stativ till kameran, men man ser bra och vad man håller på med.
Jag slipade kroken och gjorde nagel testet och den fastnade direkt och man tycker att kroken är super vass, men tittar man noga, så finns det ytterligare lite att få vasst, spetsen är inte super spetsig, som den borde vara och det kan man enkelt ta fram genom dessa förstoringsglas.
Denna krok ser inte så värst vass ut, den fick en liten putsning och i förstoringsglaset såg det ut som den behövde mera, men varje gång jag testade krokspetsen mot ett finger, så började blodet att flöda.
Jag eftersträvar att omvandla enstaka bleeps till skrikande runs, oavsett om dessa kommer samtidigt eller med flera timmars mellanrum, eller på vilket tid av dygnet eller året.

Mitt liv är för kort för att se en Hangers flyga upp mot klingan, för att sedan, när adrenalinkicken har lagt sig, veva in en tom rigg. Jag har inte massor av tid till mitt fiske, utan måste fiska så effektivt jag bara kan, när jag väl är ute och än så länge går det ... eh hyfsat med mina mått.

Jag har inte ångrat en ända sekund att jag köpte detta WEDO förstoringsglas, jag filade mina krokar innan också, men det är som natt och dag, med detta lilla hjälpmedel och krokarna blir vassare än jag kunde tro!

Jag har tyvärr inte artikelnumret och jag kommer inte ihåg priset, men leta och investera, det lönar sig direkt kan jag säga och du landa mer fisk, än din närmsta fiskare som inte bryr sig om krokarna är vassa eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.