söndag 21 februari 2021

Är du och din rigg i balans?

Senast tittade vi på färdiga leaders och leadcores som man gör själv och det var uppskattat enligt mejlen och jag tackar. Denna gång bjuder jag på en liten effektiv rigg, som faktiskt Terry Hearn hade stora framgånger med ... När har denna guds benådade mannen inte stora framgånger? En stor favorit för mig!

Nåväl! Hur många gånger har man inte råkat ut för att det nästintill kokar av karp bland växtligheten, man ser dem klart och tydligt och man ser kaskader av bubblor och hur dem flyttar sig och första tanken som kommer upp är. Hur svårt kan det vara?

Det kan vara nästintill omöjligt att få fisk, om dem just är präglade på naturliga beten, jag vet, jag har upplevt detta och man sitter med sina superboilies och har endast lite linebites och frustrationen stiger en över huvudet. En liten sak som kan hjälpa er, kan vara denna rigg. Mig har den hjälpt, fast inga Casters har någonsin används mig veterligen, men detta funkar!

Sliding ring rigg med Casters.
En bit floss träs genom öglan på en mirco ring swivel och på flossen trär du på en bit sittdyna eller annat flytande matrial och där efter 2 fake casters och sen fäster du detta på vanligt sätt genom att värma och platta till flossen med en tändare.

Nu kan du limma fast lite flera casters och jag använder 6-7 stycken för ett bete som ska passa en krok storlek 4. Ring swiveln träs på kroken och låsas fast med en hookbead, därefter tar du ditt önskade tafsmatrial, helst ett coated och strippar bort ca 7 cm av coatingen och sen gör du en Knotless knot med 7 varv på kroken. Trä på en liten kicker, denna får kroken att vända sig direkt, när fisken tar ditt bete.

Justering av riggen, så den sjunker i rätt takt.
Jag gör mina i en längd av 25 cm och nu gäller det att justera riggen så allt sjunker lagom sakta och att allt lägger/ställer sig rätt. Just här kommer blytråden in i bilden, som jag alltid sparar. Blysänket landar först och sen ska riggen sparka ut sig själv och för att det ska ske, så måste man har den största mängden blytråd närmast riggen och sen mindre på mitten av riggen och ytterliga en mindre mängd närmast kroken.

Jag tror och hoppas att bilder visar er detta och sen ska krokens tyngd hålla nere ditt krokbete. Riggen fungerar perfekt på vilken bottentyp, men framför allt över gräs och växtlighet och den funkar med både Heli och Leadclip set-ups och se till att du blir av med blyet vid ett take in weed!

Störst mängd blytråd närmast ditt bly.
Jag ger mina färdiglindade blytrådar en liten droppe med snabblim, dock aldrig den lindade tråden, som sitter närmast kroken, den vill jag kunna flytta efter behov.
Låsning med 20 mm Anti-Tangle Sleeves.
Avslutningen är en figure of 8 knot och en Anti-Tangle sleeve och för leadclip system, använder jag AT sleeves i en längd mellan 45 - 55 mm och för Heli system är det dessa små på 20 mm som gäller.
6 fake casters och lite sittdyna lurar karpen 24/7/365!
Man kan använda vilka beten för dessa rigg, men just när fisken är präglad på naturliga beten, så är casters svårslagna! Kan du placera denna rigg, så den står rakt över lite hampa, så kan jag till 95 % garantera att du kommer att få ditt planerade run!
Balansera ditt bete, så endast krokens tyngd håller nere betet.
Det finns flera sätt att balansera dessa casters, mina är från Enterprise Tackle och dem flyter. Man kan justera flytkraften, så att kroken ligger på bottnen och betet står som en Wafter över kroken. Man kan ha det hela som en pop-up och man kan balansera, så endast kroken håller nere betet, men kroken står som på bilden och det har fungerat bäst för mig.
Riggen i sin helhet, ca 25 cm i längd.
Blev du sugen? Skapade jag lite inspiration och kanske lite skaparglädje i dig? Då är det bara att skrida till verket och göra dig lite riggar och prova gärna samma rigg, men med andra beten, typ väldigt små fake majs eller varför inte fake hampa? Utbudet bland fakebaits är stort och det är endast din fantasi som kan stoppa dig!
Montera din rigg.
Här sitter riggen på leadern vi ändrade senast, allt är trasselfritt, riggen kickar ut sig, sjunker sakta och betet ställer sig i gräset eller på bottnen och dessa fake casters ser ut som små skal med föda och karparna tar dem utan någon större tveksamhet och du blir den lyckliga.

Se upp med bly kontra tackel vid fiske i och omkring växtlighet! Vid ett run, kommer fisken att söka sig in i grönskan och ditt bly MÅSTE släppa och det blir lättare att eventuellt pressa och få fisken att kicka loss sig och resten av drillningen blir betydligt lättare, så tänk på detta innan du börja fiske.

Det var all för denna gång, nästa gäng ska vi titta lite bly, backleads hur man gör dem enkelt själv och lite om ett par grymma dofter och jag hoppas att ni hänger på. Skitfiske på er alla och var försiktiga!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.