söndag 28 mars 2021

Chod-riggar: Svar och tips!

Enligt en stor del mejl som jag har fått, så råder det en del osäkerhet kring användande av Chod-riggar och frågorna är många som exempel: Hur tunga bly? Hur blir man av med blyet på ett säkert sätt? Hur ska pärlorna sitta? Måste man ha Leadcore? Dessa är bara en del av alla frågetecken och några ville att jag skulle bena ut detta genom att jag kanske ville visa upp hur jag använder Chod-riggen?

Först och främst är det tråkigt att man är osäker och det är bra att man ställer frågor, det är även tråkigt att en del av marknadens komponenter, enligt mig, inte riktigt fungerar särskild bra och självklart ska jag visa er hur jag använder mina chod-riggar, fattas bara, här finns inga hemligheter!

Använd lättare bly för dina Chod-riggar.

Jag ska börja med blytyngderna jag använder, oftast är det vikter mellan 1 - 2½ oz, men det beror jo även lite på avståndet man ska fiska på, men oftast är nog mest 1½ eller 2 oz jag använder. 

Nu säger säkerligen många att då krokar inte karpen sig! Är det så, så skall du nog se över dina krokars skärpa, för med en super vass choddy, så räcker det med tyngden från Leadcoren för att karpen ska få problem och din curve i riggen hjälper till och resten is history!

Inte bra för fisken bland annat.

Vi ska självklart se till att våra fiskar inte skadas i onödan och det gäller överallt och framför allt med Chod-riggen, som ibland fiskas som på bilden ovan och det är enligt min mening helt galet och förkastligt, man får inte fiska dem med ett fast bly som på bilden! För fiske med Heli-rigg är det ett betydligt större avstånd till blyet, nämligen din tafslängd

Oavsett hur du har dina gummipärlor, så kommer fiskens huvud och framför allt ögonen väldigt nära blyet under drillningen och karpen skadas av blyet. Det finns saker att köpa för att bli av med blyet under drillningen, men hur jag än gjorde, så får jag inte Kordas Heli safe system att fungera på ett bra sätt och samma sak gäller Gardner Tackles Drop out Chod clips, dessa är antingen för mjuka och blyets kastas av eller för hårda och blyet släpper inte och jag hittade en egen lösning på problemet.

Svaga länken monterad.

Jag gör helt enkelt en lite länk av 20 - 25 cm tunn lina typ 3-4 lb brottstyrka och har en överhandsknut någon cm över min bufferbead och clipset till blyet och det fungera bra. Denna lina går av vid knuten om blyet skulle fastna i något och skulle det inte fasta i något, så hänger det under fisken och är utom räckhåll för att kunna skada fisken.
Clip, Bufferbead och lilla käringknuten.

Här ser du hur jag gör dessa svaga länken till blyet, det är enkelt och effektivt och kan inte skada fisken!
Figure of eight knot, det blir starkast.

I andra änden av den svaga länken gör jag en Figure of eight knot som är stark och jag kan snabbt knyta fast ett nytt bly och göra en överhandsknut på rätt ställe och fiska vidare. 
Justera avståndet mellan dina rubberbeads efter bottnen.

Det finns gott om idéer om hur gummipärlorna ska sitta på en Chod-rigg, en del säger att det räcker med 10 cm, andra säger 15 cm, vad som är rätt eller fel bestäms av bottenförhållanden.

Jag gör mina leaders i en längd mellan 90 - 180 cm långa och har alltid den första pärlan ca 25 cm från blyet och den andra pärlans plats spelar ingen roll, då en vass krok och här menar jag vass, den fäster sig i fiskens mun och vid hjälp av curven, så har fisken enormt svårt att bemästra dessa riggar och paniken inträder ganska snabbt och kroken naglas fast mot någon av dina pärlor!

Mitt tackel med den svaga länken fungera på följande sätt: Jag kastar ut och betet dras bakåt i kastet och allt landar på bottnen, mitt bly och en del av den svaga länken sjunker ner i bottnen. Troligtvis ligger hela min leader uppe på bottnen och jag fiska med semi slack lines och hela leaders tyngd kommer att genereras till krokspetsen som är vass. Där har ni grunden till lite lättare bly!

Paljetten löser problemet med svällande pop-ups.

Ett litet tips på vägen och kanske har detta varit med förut på bloggen. Väldigt många pop-ups och lika många Wafter sväller upp, en del mer och en del mindre, men det finns en risk att denna ökning av betets volym, kan och vill skada Anti - ejectionen på din rigg. 

Betet sväller upp och förstör frigången mellan d-riggen och din baitscrew eller din knytna pop-up eller din micro ring swivel mm. Detta löser du enkelt genom att använda en liten Paljett, som du monterar på din floss eller din baitscrew, som visat på bilden ovan och problemet är löst.

Jag använder paljetter till alla pop-ups!

Alla mina riggar för pop-ups, Wafters eller anadra flytande beten som kan svälla, har en paljett och nu säger nog någon att detta blänk kommer att skrämma fisken! No way! Fisken kan inte se denna lilla Paljett, då den sitter på undersidan av betet! 

Det funkar,och det är effektivt, så nu är det bara för dig att tränga dig in i kärringens digra garderob och börja trimma lite på balklädningen, ett bra tips är att utföra detta när hon inte är hemma!

Tänk på fiskens säkerhet och om du ska landa fisken!

Det var mina tankar om säkerheten och det finns lite till att tänka på: Dina gummipärlor måste kunna dras av din leader relativt lätt, så fisken kan bli av med denna vid ett linbrott. Fukta din leader och för pärlorna fram och tillbaka innan du kastar ut din Chod-rigg. Se till att kroken är så vass, det bara går, att dina leaders är skarvade på rätt sätt och limmade och att du har ett gäng svaga länkar klara.

Allt är förbered inför säsongen.

 Nu är det vår på riktigt, alla vatten är isfria, karparna rör på sig, ta det försiktigt med mäskning, 5 - 10 boilies eller lite crumb runt en liten fin Chod, det räcker oftast. Var förbered och ha säkra leaders och riggar! Ut och njut i solen och den svaga värmen, mäska några spots och så önskar jag er skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.