fredag 28 maj 2021

Svartbygget!

I ett hörn i Garderoben, bakom en massa fiskekläder, stod det lite saker. En underdel från ett Free Spirit stalkerspö och det var skadat en bit ner från holken. Bredvid stod ett D.A.M  Old School karpspö, som hade fått sig en kyss av en bildörr, förövrigt sista spö jag lånade ut!

Med dessa trasiga saker i handen och mitt hyfsade ögonmått, så kanske detta kan bli till något vettigt och jag började mäta lite och som sagt kanske? Allt skadat sågades bort och nu började finliret med sax, lim och svets och efter en stund korrigeringar, så fick jag ihop delarna utan att det fanns något glapp bland över och underdel.

Nu var det bara att limma allt, så det låg i rätt läge med rullfästet och låta Aralditlimmet göra sin verkan över natten. Längden blev tyvärr inte med två lika långa delar, utan överdelen blev 6 fot och underdelen ungefär 5½ fot, så ungefär 11½ fot och lite framtungt, men det gör mig inget. Testkurvan hamnade runt 2,75LB och med sina Sic-ringar från 40 - 12 mm, så kommer detta att kasta väldigt bra och långt.

Klistrat och klart!
Jag var runt gölen med Kasper och såg två fjällisar som stod intill en vassrugge och saken var klar, hem med min fyrbenta kompis och ner med nybygget.

Dem var kvar i vassen och till trots att jag hade ett helvete med alla fåglar, så lyckades jag att få dem att äta och få dem på rätt plats.

Första testet i Svarte göl.
Man är bara människa! Ena karpen tog min fakedoggy och jag krokar i tomma intet! Man är ringrostig, man är för ivrig och man vill för mycket och det sket sig totalt och fullständigt och båda fiskarna försvann!
Bra grepp för att kunna pressa fisken.
Nåväl, dem rör på sig och det var på något sätt trevligt att se fisk efter en otrolig trög vår med flera blankpass och nu tyvärr ett till, men redan nu var nästa plan klar, äter dem här, så ska det nog gå bra i Linnéasjön nästa gång jag fiskar.
Okuma Safina 4000 med Matrix Braid.
Till nybygget har jag en liten smidig rulle vid namn Okuma Safina, en billig rulle som har bra linelay och en verklig bra broms och den fick lite ny lina  i form av en Braid från Sufix.

Vid fiske med Braids är det tre saker som är viktigt, det första är att du blötlägger Braiden över natten, innan du lägger den på rullen. Det andra är att ha en bit nylonlina längst inne på rullen och då glider inte Braiden runt på spolen och det tredje är att du ska blöta din Braid innan du börjar kasta, dels så kastar du längre och dels så slipper du den förban.... vindknuten, som lägger sig runt öglorna mm.

Övergången mellan klingorna, ska göras bättre.
Nästan hela under delen gick in i överdelen och det blev en lite ful övergång mellan klingorna en bit från handtaget och jag fixade detta lite provisoriskt med lite cammotejp och lade lite av samma tejp på klingan och får då ett väldigt bra grepp om man behöver styra eller pressa en karp.
I Linnéasjön testades spöt med Bolt Machine.
Väl framme vid Linnéasjön 2 dagar innan Pingstträffen skulle gå av stapeln, så fick jag upp lite fisk i Joelskogen och två landades, en på fakedoggy och en på bröd.

Spöet kastade väldigt bra, fast det är lite framtungt och så drillade det bra och jag kände att styvheten i den nedre delen kommer att stoppa det mesta. Utseendemässigt tycker jag det blev bra, allt är svart, bra rullfäste och med svart helfoam, så gillar jag det.

Stark Braid och kastar väldigt bra med lätta beten.
Efter två fiskar, så började dem dra sig ut från land, dem hade fått nog, men det hade inte jag och nu var det dags att plocka fram en längre tafs och en Bolt Machine. Spöt kastar långt och framför allt med en rund Braid i 0,15 mm.

Sakta, men säkert började ett par karpar visa intresse för mina små Doggy och man kastar för långt över dem och sen vevar man på plats. Mitt bete var en större fakedoggy och dem var framme och inspekterade betet flera gånger, men till slut gjorde en av dem bort sig och jag fick känner hur spöt var på lite avstånd.

En av morgonens tre karpar.
Jepp! Stora var dem inte, men kul som fan är det, ingen karp på 10 pass och nu tre samma morgon .... Ja, så är fisket och det är det, just det att inte veta, som gör det så otroligt roligt och kan man ha en bättre hobby?
Lite omvårdnad behövdes för denna.
Denna fick en skråma på läppen och den fick lite vård bland buskarna och sen sin frihet. Det är viktigt med matta, vattenhink och antiseptiska medel och jag ber på mina bara knän att du inte fiskar utan dessa viktiga saker.
Plum Goo på Floaters och på brödbitar.
Två av fiskarna togs med den Goo, som jag visade för ett tag sedan, den fungerar bra på det mesta, jag har den på fakebaits och hade den även på mina flytande brödbitar. Ha du inte gjord dig en flaska, så gör det.

Det var årets första karpar och flera skulle det bli under nästa stalkingpass, alltid bra att få lite fisk under bältet, det stärka inför framtiden och vad som komma skall. Jag önskar er alla ett riktigt gott skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.