lördag 8 januari 2022

Svar och tips!

Det kommer frågor i en strid ström och det är bra, en del av dessa handlar om era gamla boilies som ni har hittat och även det är bra, bara att göra som jag har visat här den senaste tiden och dem får ett nytt liv igen. Man undra över sina pop-ups, vad doften har försvunnen helt eller nästan och man undrar över hårdheten och hur en karp reagera på dessa hårda beten?

Andra undrade om jag hade ett tips på någon rigg så man inte behövde byta om man flexar mellan sjunkande och flytande beten!? Är ni så lata? Skämtar bara här, visst fixar vi detta och slutligen kom det frågor kring vad jag använder oftast i mina partikelmixer. Ut över dessa frågor finns det många flera som jag tänker ta upp i dessa svåra tider, var vi inte kan fiska.

Så det kommer svar här och även en del tips, bland annat en rigg, som jag har sysslat med under året, även den kan användas till alla typer av beten och även en liten lösning kring hur man kan använda en PVA- Stick eller Mesh-bag under fiska med en Helikopter-rigg, var, om man monterar dessa på kroken, så dras översta pärlan upp på leadcoren under kasten och detta elimineras ganska enkelt och detta och mycket mera kommer framöver!

Boilie borren, Ett måste ute vid vattnen!
Jag ska börja med att Karpen har inga större problem med hårda beten, den krossa musslor, t o m dem större sötvattenmusslorna och en Kräfta är inget problem den heller.

Har man hårda beten, så för Karpen dessa snabbt ner till svalgtänderna och oftast sitter kroken en bra bit in i munnen och chansen att kroken ska hitta ett fäste blir större.

Vissa beten behöver att borras upp och för detta finns det dem små nätta borr som du ser på bilden ovan och dem är ett måste att ha med sig ut.

Lite ombyggnad av en Gravyrpenna.
Med tanke på alla beten jag har hållit på med, så blir det lite besvärligt med endast dem nämnda borren och då jag gillar att vara förberedd in i minsta detalj, så förborrar jag mina beten och behövde ett verktyg för detta.
Numera en batteridriven borrmaskin!

En gammal Gravyrpenna fick nya batterier och den spann som en katt och nu återstod det bara att hitta ett lagom stort borr och tillverka en hylsa som dels passade för borrens diameter och dels i Gravyrpennan och tro det eller ej, men gubben lyckade smed detta och nu går det undan!
Här förborrade pop-ups för Snowman-riggen.
Här två mindre hylsor med pop-ups som är borrade och klara för att användas till mina Snowman-riggar eller för fiska med pop-ups, helt enkelt där dessa kan behövas.

Dem är redan klara med doftämnen, häll inte dipp i hylsan, då sväller betet och du får inte ut dem, utan gör det först och låt dem torka till lite innan du bevarar dem i tuberna.


German-riggen.
Man ville veta lite om längd och komponenterna för mina German-riggar och du behöver en Curve shank krok, en hookbead, Bait screw med ring, rund eller oval, det är upp till dig.

Lite Shrink tube för din kicker, 2 floatstops för att hålla fast puttyn och en kortare AT_sleeve som skydda knuten och låser fast riggen till din QC-Swivel. Längden ligger mellan 15 - 20 cm och materialet är Amnesia i clear och i 15 - 25 Lb.

Kroken knyts fast med en Knotless knot och tampen klipps bort, på med baitscrewen och din hookbead monteras, så den sitter i höjd med hullingen. Trä på en bit Shrink tube ca 4 mm lång, den ska täcka knuten oc lite ska bilda en kicker.

Flötesstoppen, 2 styck träs på linan och placeras ut som visat, nästa steg är att trä på AT-Sleeven och där efter knyter du din loop och sedan formar du din kicker med ånger och riggen är klar. Putty runt varje flötesstopp, ser till att riggen ligger klistrad mot bottnen och att kroken sjunker ner i Karpens mun och resten kan du ...

Loops.
Knuten som bilder din loop, bör vara en figure of 8 -knot, denna knut är stark och glider aldrig upp under stor press och den lilla korta AT-Sleeve skyddar knuten och låser fast din rigg.
Riggar med bett!
Samma sak här! Amnesialina, Kraken krok, hookbead, baitscrew och kroken monterad på en QC-Swivel Ronnie style! Överst är den knyten direkt i QC-Swiveln och för Wafters eller sjunkande beten.

Nederst med en loop, som ger rörlighet och den är för pop-ups som ska stå lågt över bottnen. Båda har flötesstopp för att hålla fast din putty och dessa är väldigt effektiva, då båda kan rotera och det styva materialet gör det svårt för karpen att ska ut betet och det breda gape och den lite högervridna kraken kroken kommer att fasta!

Long Shank. Long D-rigg!
Flexibilitet ville ni ha! Okay let´s do it! Ta en long shank krok och montera en bit Shrink tube på krokskaftet, biten behöver var 3 mm, nu trär du en sjunkande coated braid efter eget önskemål genom kroköglan och längs med krokskaftet och genom Shrink tuben, montera en Baitscrew på "Hairet" och för sedan linändan av hairet tillbaka genom kroköglan och nu knuter du det hela med en knotless knot.

Trä på en kicker över knuten, trä sedan på en AT-Sleeve och knut din loop och nu återstår det bara att skruva fast ditt bete, klarar ni det själva? 😂

En väldig flexibel rigg.
Du kan använda denna rigg för alla typer av beten, det finns en bra rörelse, kroken vänder direkt och faller ner, samtidigt som betet hamnar mot kickern. Jag använder 25 Lb coated braid, längden är ungefär 20 cm i färgen Silt, som passar dem flesta bottnar.
Kan användas till alla typer av beten.
Här Tigers och sjunkande boilies, men vill du fiska dessa beten som pop-ups på riggen, så är det bara att strippa coatingen ca 4 - 5 cm eller den höjd du önskar ditt bete ska stå på och montera lite putty över den ihop tryckta coatingen och du fiskar som sagt väldigt flexibelt med denna rigg. 

Skulle du nu ångra dig, eller situationen ändrar sig och du skulle vilja fiska med ett sjunkande bete igen, så är riggen, du strippade inte förstört, den fungerar minst sagt lika bra!

Birdy Nam-nam.
När det gäller vad jag har i mina mixer med partiklar, så vet jag inte om denna balja rättfärdigar det hela och jag spricker upp det lite hela efter årstiderna!

Våren: 15 % hampa, 15 % blandade fågelfrön, lite fodermajs, lite burkmajs, boiliecrumb, ett par nävar Tigers, 10 % Bovete, hela och halva boilies (fruktiga eller kryddade) och rejält med Himalayasalt. Mindre Mesh-bags och mindre, men synliga beten!

Sommaren: Nu kan man öka, då Karparna äter mera! Mera boilies (Fishmeals) fodermajs, duvblandning och pellets, samt mera Tiger nuts. Fortfarande en viss mängd salt. Större Mesh-bags, om det behövs! Större beten!

Hösten: Fortfarande en ganska stor mängd, då Karparna fortfarande är i rörelse och ökar födointaget inför den kommande vintern. Jag tror att baljan på bilden, var den jag lade ut innan jag tog mitt PB och det var Fodermajs, burkmajs, hampa, tigers, bovete och olika fågelfrön och över detta spred jag mina boilies. Mesh-bags i varierande storlekar! Inte för stora beten, runt 15 - 18 mm!

Vintern: Nu gäller det att passa sig för att mäska för hårt, enligt min mening, har man hittat KArparna, så gäller det att ge dem lite och ofta och mäska regelbundet, när man inte fiskar och jag ökar lite på mängden Chilihampa, minskar lite på fågelfröna, men har burkmajs och en lite del tigers. Boiliecrumb och flaked boilies ingår i mixen och jag använder väl synliga fruktiga, kryddade och söta boilies. Endast minimala PVA-sticks, som doppas i dipp eller har fått ligga i dipp! Små beten, max 15 mm!

Extrem kyla: Endast en 2-3 cm stor PVA-stick och ett väldigt lite bete, typ en liten tiger nuts eller 8 - 12 mm boilie eller kanske ett sjunkande och ett flytande fakecorn, som har legat i doft länge och i en väl synlig färg. Ingen mäsk under fisket, bara när jag inte kan fiska.

Jag hoppas dessa tips hjälper er på traven till ett strålande fiske framöver, flera tips kommer i framtiden som sagt och jag önskar er alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.