torsdag 28 april 2022

Test av flöten!

Många är ni, som har gjord dessa flöten och jag får en hel del frågor och nu var min tanke, att visa allt kring fisket i ett inlägg och för att vara 120 % säker på, att få igång gölens stora mängder med Braxen och Mört, samt kanske en Karp, så mäskade jag 5 platser under 4 dagar, innan jag gjorde detta test av flötena.

Väl framme på morgonen ordnades allt och lite majs, pellets och feedermäsk lades ut på första platsen, som såg lovande ut. Djupet lodades, så flötet stod perfekt på ytan och avståndet mellan krok och det stora hagel ställdes in och min väntan kunde börja, med en kopp kaffe och sedan, var det det dags för bilderna, som skulle tas.

Dagens meny ... Den dög inte!
Burkmajs, blandade pellets, vit bröd och lite feedermäsk skulle till 100 % få fart på Braxarna och det hade bara en vecka innan, fångats en del Braxen på platsen, så vad var problemet?
Använd spöt som måttstock!
När du har ställd in djupet rätt, så kan du använda spöt, som måttstock och du räknar bara antalet ringar från toppen och ner till flötet och då vet du vart det ska sitta, om du exempelvis som jag, denna morgon flyttar runt eller fiskar på andra djup.
Avstånd mellan SSG-hagel och krok.
Avståndet mellan krok och ditt hagel kan självklar justeras under fisket gång, beroende på hur fisken vill ha det. Jag börjar oftast med att ha ett avstånd mellan krok och hagel på 5-7 cm och ibland är man nere på 3-5 cm, fisken styr detta och du ska prova dig fram, för att uppnå bästa resultat.
3 majskorn, ett perfekt bete för Sutare, Braxen och Karp.
Jag började med 3 majskorn, kanske ett för stort bete, men alltid en början, som man kan ändra på. Mindre krok, 2 korn, än mindre krok och 1 majskorn o s v. Bara att prova sig fram, tills man hittar det som fungerar för dagen.
Pressa brödet runt kroken.
Bröd är effektivt året runt och enkelt att använda. Nyp av en bit av inkråmet och lägg den i handflatan, lägg kroken i mitten av brödet och pressa ner kroken i brödet och resten pressar du runt kroken och du får ...
Brödet ställer sig som en blombukett på bottnen.
... Ett fint bete, som står på bottnen, som en liten blombukett och det sitter bra, samt är mjukt där krokspetsen befinner sig. Fluffigheten i denna bukett, gör att fisken oftast suger in hela alltet och du får ett bra lyftnapp i flötet.
Ha spöt stadigt och sänk spötoppen!
Kasta lite för långt och sen doppar du spötoppen under ytan och vevar snabbt flötet till rätt plats. Ha spöt stadigt på två Banksticks och ha spötoppen under ytan, så påverkas din lina inte nämnvärd av eventuell vind och du har bra linkontroll, vilket är viktigt vid allt mete med flöte,
Den mörka skuggan mitt i bild är en Karp.
Vad som händer denna dag är väldigt konstigt! Jag fiskar under 5 timmar och får bara ett ända napp, som jag såklart missar. Jag flyttar från ena platsen till nästa, men några Braxen eller annan fisk, ville inte nappa.

Till slut hittar jag en karp, som bökade djupt nere bland några Näckrosrötter, troligen efter Bloodworms och den brydde sig verken om majs eller bröd och gav absolut ingen reaktion överhuvud taget. Jag tog en bild och den är svår att se, det blev bara en skugga av fisken.

Allt du ska se innan nappet.
Här ovan, är flötet rätt inställd och ingen firre kan putta på eller ta ditt bete, utan att det syns på flötestoppen. Vid ett bra napp, reser flötet sig och sedan lägger det sig på ytan och då krokar du fisken eller, när flötes dras över ytan.
Det går att montera Starlightes på dessa flöten.
Jag har fått flera frågor, om dessa flöten klara av dem så kallade knäkljus, som finns på marknaden? Det gör dem, det gäller bara att ha rätt tubing/hylsa. 

Den på bilden, är tagen direkt ur paketet med Starlight och allt du behöver göra, är att fukta hylsan med Saliv och pressa fast den på flötets topp och sen sätta fast den brutna och skakade Starlight och du ser allt under nattfisket.

Slemmpropparna ville inte leka denna dag!
Nu var det nog allt för mig kring dessa flöten, fisken ville inte nappa och det är lite konstigt med tanke på hur mycket Braxen och Mört det finns i gölen!

Att Karpen inte ville, det är en sak, dem kan vara så. Sutaren är nog inte vaken riktig än, men hur man kan fiska över förmäskade platser och inte fånga Brax, när det finns tusentals, det är fortfarande en gåta och jag fick slänga in en gammal bild. Skitfiske på er alla, så syns vi nog snart igen här.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.