onsdag 12 april 2023

Dem olika Surfacecontrollers hjälper dig på flera sätt.

Senast var vi inne på mindre floaters och små imitationer av dessa, den lilla minimala korkbiten. Den går inte att kast ut och där behöver du lite hjälp i form av dem så kallade Surfacecontrollers. Marknaden är översvämmade av dessa och jag ger dig här vad jag själv använder i mitt fiske, men så klart, så väljer du själv det som passar dig och ditt fiske bäst. Jag ger dig bara lite råd på vägen för ett framgångsrikt fiske på ytan, från strandkanten och så långt ut du kan kasta dem tyngsta controllers.

Försiktig nära land, längre ut är dem mindre försiktiga.
Karpen är en bottenlevande fisk och dem är lite ur kurs uppe under vattenytan och har ögonen med sig. Det blir än värre, jo närmre land dem befinner sig och framför allt om fisken är ensam, då kan det vara riktigt knepigt att lura dem.

Men som jag har nämnd, märker dem/den inte dig och den kan äta i lugn och ro, så sänks garden och det blir med tiden lättare för dig. Det gäller alltså att ta det lugnt och inte förivra sig, utan ge dem föda och det skapar lite konkurrens mellan fiskarna och då får du större chans för att dem i sin iver, tar just ditt bete.

Drennans Surfacecontrollers i 10 gram.

Jag använder oftast Drennans Surfacecontrollers, dem kastar bra, syns bra och finns i olika tyngder. Jag använder mest den lilla 5 grams, men ibland även 10 gram.Fördelen med dessa är att dem inte plaskar för mycket när dem landar på vattenytan.
Mörka dem och slippa solens reflexer.

Det finns dock en liten nackdel om man får kalla det en nackdel? Plasten reflekterar solens strålar och ibland kan dessa reflexer skrämma Karparna lite, dem går inte i närheten av controllern.

Det löser du enkelt genom att måla dem med en svart vattenfast tuschpenna och problemet är löst, så pass att dem kan ibland suga på controllern!

Running/glidande Surfacecontroller.

Det finns två sätt att använda denna typ av Surfacecontrollers, här ovan är den glidande på din huvudlina och det gäller att ha bra linkontroll mellan spö och controllern, så rakt som möjligt och ge mothugg direkt när linan reser sig vid toppöglan.

Min tafs är knyten till huvudlinan med en Mahin-knot, som finns på annan plats på bloggen, denna knut är konformad, stark och passar perfekt under ett floatstopp. Jag använder två floatstopps som tar kraften i kastet och en flytande pärla, så inget sjunker. Har du ett lekande, så vill det sjunka och dra ditt bete mot din Surfacecontroller och det är inte det optimala.

Semi-fixed Surfacecontroller.

Här ovan är det en semi-fixed controller och igen är det samma knut till tafsen, men som du ser så finns det två flytande pärlor och ett floatstopp, som låser fast det hela. Karpen tar ditt bete och du ska inte ge mothugg förrän din controller så att säga rör sig mot karpen, då missar du väldigt lite fisk (en del hinner spotta, men så är livet)
Fox Large Float Bubble.

När det gäller längre distanser, så behöver du tyngre saker och jag går över till dessa flytande bolt-riggar, var Karpen oftast krokar sig själv mot tyngden. Fox Float Bubbles finns i tre olika storlekar och jag använder Large och Medium i mitt fiske.

Allt är semi-fixed och dem är ganska säkra för fisken. Man fyller dem med önskad mängd vatten och vattnet är din kastvikt. Dem största kastar långt och 60-70 meter är ganska enkelt att uppnå med ett bra spö.

Kordas Interceptor.

Ska man fiska längs horisonten, så är det nog Kordas tyngsta Interceptor som gäller, dem kasta hur långt som helst och syns bra på långa avstånd. Det ska sägas att ser man inte sin controller särskild bra, så kan man gnugga in dem i lite Vaselin och det höjer flytkraften väsentligt och tar bort ganska mycket av reflexerna på dem med klar plast.
Enterprise Tackle Fake Dog Buscuits.

Jo längre ut man fiskar, jo svårare blir det att se ditt krokbete och en kikare är bra att ha med sig. Man kan även använda lite större beten eller gå över till att fiska med en pop-up. 

Dem tyngre controllers gör oftast jobbet åt dig, du vet vart Karparna äter och du kastar för långt och vevar allt till rätt plats. När en Karp tar ditt bete och krokar sig mot controllern, så märks det! Plasket, virveln på ytan och din lina som rör sig. Du kan t o m ha spöt liggande på ditt larm om du så önskar.

Ha gärna med dig olika pop-ups.

Lite pop-ups med olika storlekar, färg som syns bra och lite olika dofter, det kommer du långt med i jakten på Karpen i ytan 80 meter ut. Röd, orange och gul färg syns bäst, men en ljusare brun fishmeal ger oftast mer fisk på grund av doften och att färgen är mer lik dina floaters
Så här former jag mina pop-ups.

Jag formar mina pop-ups på detta sätt, dels har jag en större yta, som gör att betet syns på större avstånd och den avsmalnande delen gör det svårare för Karpen att kunna spotta ut betet snabbt, så testa denna form.
Katapult för korta och Spomb för långa distanser.

Man kan mäska på många sätt, är det nära land så kan det ske för hand, lite längre ut är det en katapult som gäller och på stora distanser får du använda en Spomb.
Mitt tips för tafsmatrial.

Genom årens lopp har jag provat många linor som tafsmaterial och två sticker ut, dels är det Kordas och denna från Mivardi, som är mest flytande av dessa linor och super stark. 

Jag tror det var det hela för denna gång och nästa gång tittar vi lite på uppankrade floaters eller som det så fint heter på Engelska Anchored floaters. Tills dess önskar jag er alla en fin vecka och helg och även skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.