onsdag 3 maj 2023

Anchored baits!

Vi som fiskar på ytan efter våra Karpar, har nog varit med om att dina beten flyter in på konstiga ställen, man når inte dit och Karparna går obehindrade och smaskar i sig dina beten. Känner du igen dig eller detta? Bra, då kanske detta inlägg, kan hjälpa dig och andra, som för eller senare råkar ut för denna situation.

Metoden kallas så fint för Anchored baits overthere i England och här blir det nog troligen att man säger ett upp ankrad bete. Jo, så är det nog och det är effektivt och du har två varianter, glidande eller boltande och som vanligt, så väljer du det som passar situationen bäst, beroende på platsen, fisken befinner sig på.

Fisket sker med en tafs, som är typ en fot längre än vattendjupet på platsen, var fisken befinner sig och man fiskar med ett mindre blysänke och en tafs som hålls flytande, genom att använda lite Vaselin. Ditt bete ligger på ytan och fisken krokar sig mot blyet eller när du ser den tar ditt bete, vi kommer till detta!

Två favoritlinor från Korda och Mivardi.
En bra lina är alltid viktig och framför allt när det gäller fiske på ytan, den ska vara stark, smidig, helst ha Zero Memory och vara svår för fisken att upptäcka. Det har du i dessa linor, från Korda och Mivardi.
Mivardis Zig-Link är totalt osynlig och enorm stark.
Jag ska inte hugga Korda i ryggen, men jag tycker att Mivardis Zig-Link, är snäppet värre, med sin otroliga brottstyrka och nötningstålighet och jag har testad den i vatten för synbarhet, genom att klippa av en bit och slänga i vattenkanten och man hittar den inte!
Börja med en ögla för ditt hairstopp.
När du har bestämt vilket djup det rör sig om, så tar du av denna bit från spolen och gör en liten fin ögla för ditt bete. Själv använder jag oftast en Boilie i en bra färg, som syns på längre avstånd. Karpen brukar inte bry sig, då dem äter på en i deras ögon, skyddad plats ... Eh, tror dom!
Välj krok efter betesstorleken.
Krokens storlek bör anpassas efter storleken på ditt bete, som du tänker servera. Krok i storlek 10 - 6 brukar vara normen för denna typ av fiske, men igen, situationen kanske bestämmer något annat åt dig?
Knut så nära kroken du kan med en Knotless knot.
Jo närmre kroken du kan få ditt bete, jo större är chansen att Karpen får in allt i flabben och med krok typ Wide gapes, så är chansen störst att Karpen fastnar i sin iver. Se till att ha super vassa krok!
Trimma betet (Boilies) så här, det ger dig fördelar.
Jag trimmar mina pop-up Boilies på detta sätt, dels får du en större yta, som man enkelt kan ses på längre avstånd och dels så blir det lite tuffare för Karpen att snabbt kunna spotta ut betet, genom att betet är smalt mot kroken. Det ger ingen större yta att blåsa ut mot! Try it!
Så här monterar du en fake floaters.
Vid fiska med dem så kallade fake floaters, så är det bara att sticka genom kroken, som visad på bilden ovan. Se bara till att du har så mycket gape, så Karpen kan kroka sig själv och än en gång vassa krokar!

Du kan självklart använda dig av en hairögla för montage av dessa gummibollar, det är upp till dig. Jag tycker det räcker så här och man byter enkelt bete, till allt annat, som inte behöver ett hair.

Avsluta din tafs med en större ögla och Fig 8 knot.
I andra änden av din långa tafs, där gör du en större ögla och den knyter du med en Figure 8 knut, fukta rikligt med saliv och dra ihop denna knut sakta.
Använd alltid en Anti-Tangle Sleeve som låsning.
Därefter trär du på en Anti-Tangle Sleeve, du kan antingen trä den på linan, innan du gör den större öglan eller så får du fukta en tunn fin Hairneedle och på det sättet få genom öglan.
Beståndsdelarna du behöver för bolt-mekanismen.
Krok på tafsen, AT-Sleeve på tafsen, tafsen monteras på Quick Change Swirvel och denna sitter i Lead clipset, som håller ditt bly och en Tailrubber avslutar det hela!
Bly runt 1-1½ oz, räcker långt och skrämmer inte Karpen.
Här ovan, klappat och klart för att lägga ut där Karparna går och smaskar i sig dina tillsynes ofarliga floaters! Blyet skrämmer inget nämnvärd, kanske dra dem sig undan ett par minuter, men dem kommer tillbaka.

Ditt krokbete ligger nu bland dem andra betena, Karparna har garden nere och det är endast en kort bit lina på ytan och dit bete och antingen äter dem snabbt genom konkurrensen om födan eller sakta i lugn och ro. Du kommer att få takes, utan tvekan och dem krokar sig mot blyet, precis som på en Zig-rigg! detta är egentligen en förlängd Zig-rigg och du kan även korta ner din tafs, så ditt bete står ett par cm under ytan, om du så önskar.

Här ett running set-up.
Den glidande metoden är nästan den samma, dock använder jag en Domhoff knut för kroken, då kroken knyts direkt på huvudlinan. För att det ska vara glidande och helst utan motstånd, så har jag två flötesstopp på linan och en gummipärla, det räcker för att kasta ganska långt.

Jag håller koll på mitt bete, den synliga pop-up och ger mothugg när Karpen tar betet. Är det så pass långt ute att jag inte ser mitt bete, så använder jag en väldig lätt Hangers och krokar Karpen när denna går upp mot klingan.

Lite tips: Skulle det nu vara så att du inte har pop-ups med dig, eller att dem vägrar att ta dem, så finns det en liten räddning: Ta en floaters, The real thing direkt från påsen och montera den, sen ger du den lite Vaselin. Det gör att den flyter lite högre och vattnet sugs inte in i bete på grund av Vaselinet. Karparna märker inget skillnad, då betet ser ut som alla andra beten! Bingo och du får takes igen!

Ser du inte din exempelvis en större Doggy eller annat bete, så kan en tunn skiva av en öronpropp hjälpa dig och betet blir synligt på avståndet du fiskar på och igen ge det hela en coating av Vaselin. Hela din tafs skall vara så rak som bara är möjlig, den sista foten som ligger på ytan lägger sig ändå.

 Använda spö som klara längden av tafsen och vattendjupet och ha en magnet monterad på en kort banksticks bakom dig och där fäster du kroken innan du kaster, i annat fall kan du lägga kroken med betet på en Tallrik eller liknande, det fungera också!

 

Metoden  funkade i Haga för 20 år sedan och även i dag.
Här en gammal bild från Hagasjön. Jag hade lagt ut floaters och sen började vinden att komma och mina beten flöt långt ut mot en ö och så klart började en Karp att ta mina beten en meter från ön.

ICA-Jerry, som var med mig sa;- Den Karpen kan du bara glömma! Ett snabbt byte till en Anchored bait och jag hamnade rätt med mitt bete, en större Doggy och Karpen gick runt ön, varv efter varv, men under sjätte varvet,  hittade den mitt bete och jag kunde landa denna lädernunna som blev resans största med sina 11,325 kilo. Metoden fungerar superbt den dag i dag ... Använd den, när du behöver den!

Det var allt för denna gång, det var ett tag sedan sist, ska bli lite bättre på att leverera inlägg framöver och med dessa glosor, önskar jag er alla skitfiske och en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.